Oto lista(wykaz) - nazwy, tytuły filmów i seriali do których najprawdopodobniej "prawa" posiada TVP i które to
TVP najprawdopodobniej mogłaby zrekonstruować cyfrowo w rozdzielczości: 4K w ramach projektu:
"DIGI 4K"(pisząc skrótowo),
które moim zdaniem warto, o ile to możliwe, aby TVP "wzięła do robót" w ramach wspomnianego przeze mnie projektu: [W ramach tego projektu - z jego założeń wynika według mojego rozumowania, że do prac ma być wziętych: 28 różnych tytułów; "moja lista życzeń" nie zawiera takiej ilości tytułów. Chyba wszystkie z wymienionych przeze mnie tytułów zostały nagrane na taśmie: 35 mm, więc w takim wypadku nie powinno być problemów z ich rekonstrukcją cyfrową w rozdzielczości: 4K(wiem, że np. stan taśmy ma tu jeszcze znaczenie, posiadanie praw do tytułów itp. zapewne; mogę się mylić]
[Seriale:]
-
"Stawka większa niż życie",
-
"Czterej pancerni i pies"(domyślam się, że niestety dla tego tytułu może występować blokada w chęci "wzięcia" go do projektu z przyczyn historyczno-politycznych, którą to rozumiem: tą argumentację, jednak sądzę, że nie jest to serial dokumentalno-historyczny by "blokować" jego "życie". Skądinąd można ewentualnie emitować przed i po serialu "debatę historyczną", która miała chyba czasami miejsce np. przed serialem pt.: "Stawka większa niż życie" lecz chyba nie zawsze i z przyczyn generalnie pisząc: ramówkowo-logistycznych chyba zrezygnowano z tego przy każdej możliwej okazji(w zdecydowanej większości chyba. Teoretycznie być może taką "blokadę" historyczno-polityczną mogły by mieć i inne tytuły "traktujące" o II wojnie światowej, a powstałe w czasach PRL-u. Lecz z drugiej strony stopień i skala "przedstawienia stosunków pomiędzy ludźmi różnych narodowości, narodami, państwami" w różnych tytułach była chyba różna, stąd może takie, a nie inne podejście do: "Czterech pancernych i psa"). Poza tym serial ten z tego co wiem "żyje" np. w stacjach komercyjnych do których części z wszystkich odcinków prawa miały "dawne" SF z "BIG3" i FINA(tylko część z wszystkich odcinków jest emitowana w stacjach komercyjnych do których prawa mają/miały wspomniane przeze mnie podmioty)),
-
"Janosik",
-
"Ogniem i mieczem",
-
"Czarne chmury",
[Filmy:]
-
"Faustyna",
-
"Prymas. Trzy lata z tysiąca"[nie wiem czy TVP posiada prawa/pełnię praw do tych dwóch filmów].
Uważam, że tak by było najlepiej, o ile to możliwe, aby TVP nie potrzebnie nie marnowała m.in. czasu, pieniędzy, zasobów ludzkich na robienie w ramach projektu o którym mowa: różnych tytułów po rekonstrukcji cyfrowej, które będą w nim "brały udział" - w wersji - w formacie obrazu nieoryginalnym(innym niż OAR danego przykładowego tytułu("open matte" może być tu wyjątkiem); najczęściej tym nieoryginalnym formatem obrazu jest tzw.: "16:9", chyba, że oryginał był nakręcony w formacie obrazu tzw.: "16:9" - wtedy ten postulat nie ma racji bytu).
Zdecydowanie sądzę, że wystarczy aby istniała tylko wersja danego tytułu w oryginalnym formacie obrazu(OAR, ewentualnie "open matte"), gdzie nie widzę, żadnych "plusów" robienia wersji w nieoryginalnym formacie obrazu(MAR): najczęściej "16:9"("uciętym")(o ile dotyczy to danego przykładowego tytułu), który to MAR powoduje ucięcie części obrazu nagranego oryginalnie na taśmie filmowej przez co widz nie jest w stanie ujrzeć "pełni"(lub "części" z której to "części" kolejna jest "odcinana" - np. myśląc o "soft matte") nagranego oryginalnie na taśmie filmowej obrazu.Niedawno temu(pod koniec listopada 2019 roku) ukazał się bardzo ciekawy moim zdaniem artykuł, niejako "potwierdzający" "moje typy"(pod względem popularności). Wiem, że być może np. TVP posiada te dane(również z własnych źródeł), ale...:
-
https://www.mbridge.pl/blog/kultowe-ser ... rnetowych/ (
https://media2.pl/media/158971-Kultowe- ... nikow.html)
"W głowie i zapisane fizycznie" miałem te tytuły, które wypisałem jeszcze przed pojawieniem się tego artykułu i tych danych. Sądzę więc, że pod względem popularności i oglądalności część z tytułów, które wymieniłem by się może dość szybko "zwracały" np. pieniężnie: TVP.
Kolejnym plusem dla dwóch z wymienionych przeze mnie tytułów może być to, że być może istnieją już w TVP dla seriali: "Czterej pancerni i pies" oraz "Janosika" skany wykonane w rozdzielczości: 4K w ramach prac wcześniejszych nad tymi tytułami("Czterej pancerni i pies" - była rozpoczęta "nie tak dawno temu"(2015 rok ?) lecz po czasie została anulowana rekonstrukcja cyfrowa tego serialu z tego co wiem - stąd moje przypuszczenie o obecności takich, a nie innych skanów tego serialu), ale nawet jeśli to pojawia się tu pewna kwestia, która być może nie czyni tego faktu "z automatu" do końca/w pełni: plusem: viewtopic.php?p=15716#p15716======================================
Czy wszystkie z wymienionych przeze mnie tytułów zostały nagrane na taśmie filmowej: 35 mm(pytam, o ile mogą i zechcą tutejsi forumowicze odpowiedzieć na to pytanie) ?
======================================
Uważam, że popularność tytułów z jasnych dla TVP(telewizji) przyczyn powinna i chyba jest wyznacznikiem np. podczas wybierania tytułów do programu:
"DIGI 4K"(pisząc skrótowo).
W szczególności, że można by chyba rzec, że: rozdzielczość: 4K "chyba stoi tuż za drzwiami" szerokiego dostępu, powszechności(również w Polsce). Dużo w tej sprawie może się wydarzyć np. około 2023 roku w związku z planowaną zmianą standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce("standard" ten jest już ustalony*). "Osoby w temacie" wiedzą jakie to konkretnie w Polsce niesie możliwości, jak to wygląda za granicą w kontekście nadawania kanału, kanałów w rozdzielczości: 4K za pośrednictwem np. naziemnej telewizji cyfrowej. Myślę, że bardziej nie będę się rozpisywał opisując ten temat.
Krótko pisząc[przyszły standard NTC w Polsce]: szansa na więcej dostępnych bezpłatnie i ogólnopolsko MUX'ów do wykorzysta niż jest to obecnie(w Polsce). W jednym MUX'ie możliwość umieszczenia: 3 kanałów w rozdzielczości: 4K o przepływności około: 15 Mb/s dla jednego kanału(cały MUX może pomieścić około: 45 Mb/s) w kodeku: H.265(około dwa razy wydajnieszym od kodeka: H.264 z tego co pamiętam)**.
Jeśli ktoś z największych polskich nadawców telewizyjnych może mieć przede wszystkim chęci i możliwości(pod różnymi względami) do nadawania takowych/takowego kanałów/kanału
poprzez naziemną telewizję cyfrową to jest nim bezsprzecznie na pierwszym miejscu: TVP(m.in. np. patrząc tylko, obserwując od niekrótkiego czasu "przetargi" ogłaszane przez TVP i ogólnie pisząc: "sprzęt" w jaki się "zbroi" TVP(również np. kanał: TVP 4K już istniał) - "podkreślam": między innymi - jako jeden z przejawów tego "pierwszeństwa" "chcąc nie chcąc" TVP - bo i innym jest chyba to np. że "platforma NTC" była i chyba będzie z niejednej przyczyny dla TVP "główną platformą"(nadawczą, dystrybucjną (?)), gdzie dla nadawców komercyjnych już niekoniecznie).
Oczywiście to wszystko to teoria, bo praktyka może pokazać co innego.
*
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/212 ... 212501.pdf(
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/233 ... 233601.pdf)
** częściowe źródło informacji w tych sprawach:
https://forum.emitel.pl/viewtopic.php?f=2&t=7239======================================
MarianPaz napisał(a):
Nie sądzę że w planach mają ponowną rekonstrukcję nieudanych remasterów, bo jakby nie było filmów które czekają na odnowienie jest jeszcze bardzo dużo a środki są mocno ograniczone.
Może mecenasi ? Czyli to co było chyba na początku przygody z rekonstrukcją cyfrową w Polsce. Nie wiem na jaką skalę to było, ale bodajże "Miś" jest tego przykładem. Nie wiem czy mecens/mecenasi łożą, łożyli pełnię środków na rekonstrukcję cyfrową czy część.
I nawet może mogliby oni zaistnieć nie tyle w już poddanych rekonstrukcji cyfrowej tytułach(np. "nieudanych") choć też, ale może np. w, na rzecz bardzo popularnych tytułów w Polsce, które może nie zostaną poddane w ramach "obecnego projektu POPC" rekonstrukcji cyfrowej jak np.: "Jak rozpętałem drugą wojnę światową"(trzyczęściowy film) czy trylogii o Kargulach i Pawlakach(w reżyserii Pana Sylwestra Chęcińskiego), a może nawet dwóch części filmu: "Kogel-mogel". Choć trylogia w reżyserii Pana Sylwestra Chęcińskiego najprawdopodobniej zostanie poddana w ramach "obecnego projektu POPC" rekonstrukcji cyfrowej to chyba w rozdzielczości: 2K, a dwie części filmu: "Kogel-mogel" zrekonstruowane cyfrowo zostały około 2009 roku, chyba w rozdzielczości: Full HD(uznawane chyba przez niektórych za "nieudane" rekonstrukcje cyfrowe, choćby porównując je z "dzisiejszymi rekonstrukcjami cyfrowymi) to właśnie te popularne tytuły w ramach "mecenasowych rekonstrukcji cyfrowych" mogłyby być poddane rekonstrukcji cyfrowej w rozdzielczości: 4K, gdzie można wyobrazić sobie chyba nawet jak by wyglądała reklama przed i po emisji danego tytułu(szczególnie "w czas" dużej popularności rozdzielczości: 4K): "sponsorem rekonstrukcji cyfrowej filmu w rozdzielczości 4K jest...". Te trzy tytuły z moich wieloletnich obserwacji wynika, że są najpopularniejszymi tytułami choćby pod względem oglądalności w telewizji, ale i ich znajomości wśród społeczeństwa, a chyba "tłumaczyć szerzej" nie trzeba, że rekonstrukcja cyfrowa tych najpopularniejszych tytułów "opłacałaby się" mecenasom najbardziej chyba...(chyba, że różna "opłacalność" nie wchodziłaby "w grę" - nie byłaby "konieczna") Ale do nich można by i chyba dodać: np. dwa "Vabanki", "Seksmisję".
Ale może w obecnym stanie mecenasom "zabawa w to"(rekonstrukcje cyfrową) już się może "nie widzieć", nie opłacać itp....
======================================
Czy tutejsi forumowicze mają jakąś "listę życzeń, marzeń" na której umieściliby maksymalnie 28 tytułów do projektu: "DIGI 4K" w TVP(pisząc skrótowo) i którą mogliby i zechcieli się w tym wątku podzielić ?======================================
Do niczego nikogo nie namawiam. Być może w treści powyższej wiadomości(postu) pomyliłem się niecelowo(mogę się niecelowo mylić w treści tegoż postu). Przedstawiłem tu również swoje prywatne zdanie, opinie, rozważanie oraz wiedzę z którymi nikt nie musi się zgadzać i które mogą być w części bądź całościowo, niezamierzenie: błędne. Za wszelkie zło: przepraszam.