Forum Polskiego Kina

Teraz jest 23 grudnia 2024, 13:31

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2603 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197 ... 217  Następna
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 lipca 2022, 13:38 

Dołączył(a): 18 wrz 2016
Posty: 17
Właśnie TVP 4/3 rekonstrukcja cyfrowa, czyli nie oryginalna kompozycja, a pisząc kompozycja mam na myśli że operator czy kto tam w postprodukcji w latach 80 dla jednej sceny wybierał 80 procent klatki, dla innej 70, dla jeszcze innej 60 i tworzył konkretny plan filmowy, dla danego ujęcia. W oryginalnej kompozycji nie było tyle obrazu u góry i dołu co w zrekonstruowanej 4/3, co ci udowodniłem zrzutami, jeśli mi nie wierzysz, poszukaj niezrekonstruowanej wersji. Po rekonstrukcji to nie jest oryginalna kompozycja, a zrekadrowane do 16/9 można porównać tylko do wersji 4/3 sprzed rekonstrukcji gdzie operator gdy film czy serial powstawał, "tworzył kompozycję" planu filmowego: totalny/daleki, ogólny, pełny, amerykański, średni, bliski (półzbliżenie), zbliżenie/wielki plan, detal/wielkie zbliżenie. Napiszę to jeszcze raz. Wyczuwam hipokryzję. W zrekonstruowanej wersji w porównaniu do oryginalnej kompozycji w niezrekonstruowanej wersji, plan średni zmienia się w amerykański, a amerykański w pełny i z tym nie masz już problemu. I to ty kolego się zagalopowałeś. I proszę porównaj sobie te zrzuty co wrzuciłem. Dla dwóch pierwszych bilans jest około pół na pół a w scenie z autobusem to jakieś 90 procent.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 14:10 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Którymi porównaniami?
Otaguj poprawnie zdjęcia bo nie da się tego obejrzeć poprawnie, po drugie pierwsze zdjęcie to "Stary kadr 4:3 wycięty z pominięciem sklejek" pod nim jest "Kadr 16:9 – wykorzystano niemal całą szerokość zeskanowanej klatki" ale przyciąłeś go sztucznie do 4:3 po co? To że jest kolego szerzej po bokach co mi to da jak całą kompozycje szlag trafił bo jest przycięta góra/dół (i to mocno), wyzumowany (przybliżony) względem tego pierwsze zdjęcia. Bez sensu porównanie.
Prędzej bym porównał pierwsze zdjęcie do screenów z emisji TV w 4:3 które jasno pokazują iż są tożsame i widać to gołym okiem, jak również to iż 16:9 jest mocno przycięte górą/dołem i jest zmiana kompozycji kadru. Pokaż mi czy w 4:3 po rekonstrukcji i 4:3 przed rekonstrukcją jest zmiana kompozycji kadru wg mnie (i nie tylko mnie) są tożsame.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 14:35 

Dołączył(a): 18 wrz 2016
Posty: 17
Co przyciąłem sztucznie do 4/3? Tam są 3 zrzuty z YouTube z wersji po rekonstrukcji i 3 zrzuty z wersji przed rekonstrukcją. Podaj mi odcinek i czas screenów co wrzuciłeś to ja zrobię screeny w wersji przed rekonstrukcją albo porównaj sobie ujęcie gdy czekają na przydział niezremasterowany w 4/3, z rekonstruowanym co ty wrzuciłeś, tam gdzie widać sklejki


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 14:47 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Zrzuty są zapożyczone z tego co widze z https://rekonstrukcjablog.wordpress.com ... ernatyw-4/ i nieudolnie przerobione.
4:3 w 16:9 winny mieć pasy po bokach a u Ciebie 16:9 (2 zdjęcie) też ma pasy co kłamliwie daje przekonanie że to jest wersja 4:3 (a jest w rzeczywistości 16:9 przerobione).
Obrazek Obrazek

Obrazek

Nie ze mną te numery Bruner ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 14:50 

Dołączył(a): 18 wrz 2016
Posty: 17
Poczekaj chwilę to ci udowodnię że z YouTube'a są. Na PW przesyłam ci link z odcinka wrzuconego przed czterema laty. Screeny są z 1.34, 4.10 i 5.23. Liczę że przeprosisz mnie za te oszczerstwa. A zrzut ekranu robię na telefonie co ma proporcje inne niż 16/9 więc trudno żeby nie było pasów.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 15:05 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Nie ma się co ukrywać po PM dałeś link do wersji 4:3 z sprzed rekonstrukcji
Cytuj:
https://www.youtube.com/watch?v=lsDw75WLpmk
a napisałem że błędnie wrzuciłeś 2 zdjęcie (a nie pierwsze) czyli de facto 16:9 po rekonstrukcji z pasami co daje przeświadczenie że jest to wersja 4:3 a tak nie jest.
Na razie kolego kluczysz, piszesz pół prawdy. Wracam do domu i specjalnie dla Ciebie wrzucę porównanie tej twoje wersji 4:3 z sprzed rekonstrukcji do 16:9 po rekonstrukcji (tak tak takową posiadam) bo widzę że nie ogarniasz tematu że źle wrzuciłeś porównanie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 15:19 

Dołączył(a): 18 wrz 2016
Posty: 17
Pewnie powinienem te screeny obciąć z czarnych pasów przed wrzuceniem. Tak mogę się mylić, ale nie posuwam się do oszustwa. Szczerze jestem zmęczony tą dyskusją. Przyjmijmy że ponad 90 procent filmów i seriali powinno zostać w OAR. Wygrałeś.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 17:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 1444
Posty na Forum KP: 2318
Moim zdaniem każde kadrowanie które nie służy celom artystycznym, a jest powodowane wyłacznie tym, by dopasować się do oczekiwań odbiorcy jest naganne, tym bardziej gdy takowa wersja wypiera oryginalną.

_________________
Lista filmów po rekonstrukcji (aktualizacja 13.10.2023)
Rekonstrukcje wydane na Blu-ray (aktualizacja 17.08.2023)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 18:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 cze 2016
Posty: 1259
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Nie będę się wtrącał w dyskusję ;-) ale jako że kolega mnie zacytował, to odpowiem:

karol3w napisał(a):
Serio? Przy zmianie kadru to "odratowywanie" jest kluczowe. A co do właściwej kompozycji, tak jak pisałem wizja artystyczna się zmienia, po latach może mieć zupełnie inną. Pamiętam filmik z prac rekonstrukcyjnych nad jakimś filmem czy serialem gdzie przy korekcji barwnej brał udział bodajże operator i co, oczywiście korekcja barwna schrzaniona. Nie wiem czy wizja mu się zmieniła czy wzrok popsuł. A co do 4/3 to takie były proporcje bo takie były telewizory. Jakoś nikt przez lata nie płakał, ani nic gdy Krzyżaków, Potop czy Gwiezdne wojny obcinano do 4/3. Ja nie mówię żeby wszystko zmieniać do 16/9, ale tam gdzie po zmienieniu kadru mamy zysk pół na pół albo większy absolutnie powinno się otworzyć obraz na boki.


Pisałem oczywiście serio. Fakty są takie, że przy krawędziach bocznych kadru w większości przypadków nie znajdują się elementy szczególnie istotne dla kompozycji kadru czy dla akcji filmu, a jeśli są, to oczywiście zostały one uwzględnione w oryginalnym kadrze 4:3. Tak więc otwarcie boków kadru tak naprawdę niewiele nam da, bo podczas oglądania i tak nie zwrócimy uwagi na te dodatkowe skrawki obrazu. Zasadniczo nie miałbym nic przeciwko otwieraniu boków obrazu (choć jestem w stanie wyobrazić sobie sytuacje, w których zaburzałoby to kompozycję obrazu, ale to raczej skrajne przypadki), gdyby nie wiązało się to obcinaniem góry i dołu kadru, które przeważnie zawierają istotne elementy. I nie jest to kwestia jakiejś wizji artystycznej, która raz jest taka a raz taka, tylko pewnych reguł kompozycyjnych, które zasadniczo są stałe.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 19:13 

Dołączył(a): 18 wrz 2016
Posty: 17
Miałem już o tym nie pisać, ale tak dla jasności. "przy krawędziach bocznych kadru w większości przypadków nie znajdują się elementy szczególnie istotne dla kompozycji kadru czy dla akcji filmu". To prawda, ale gdy zmienia się proporcje z 4/3 do 16/9 to te kilka czy kilkanaście procent po bokach jest na wagę złota, bo wtedy ucina się mniej u góry i dołu. Nie chcę już bardziej zaśmiecać wątku. Napiszę to o co mi chodziło. Tam gdzie zysk jest równy lub większy 50 procent w porównaniu z wersją niezremasterowaną tam uważam powinna być wersja 16/9 z wykorzystaniem całej szerokości klatki aby uciąć jak najmniej u góry i dołu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 19:20 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 626
MarianPaz napisał(a):
Moim zdaniem każde kadrowanie które nie służy celom artystycznym, a jest powodowane wyłącznie tym, by dopasować się do oczekiwań odbiorcy jest naganne, tym bardziej gdy takowa wersja wypiera oryginalną.

To zdanie, jak mawiał klasyk "trafia w sedno tarczy". Już samo pojęcie dopasowywania kadru do oczekiwań nie powinno być stosowane w kontekście rekonstrukcji. Takie oczekiwania mają raczej operator czy reżyser na etapie powstawania filmu i to wtedy (i tylko wtedy, poza bardzo nielicznymi wyjątkami) powinno następować ostateczne kadrowanie obrazu. Oczywiście chodzi o zasadnicze zmiany a nie (jak pisali pewni forumowi puryści) kilkanaście linii skadrowanych na brzegu klatki w procesie rekonstrukcji.

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lipca 2022, 19:36 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Tak jak pisałem porównanie rzekomej wersji 4:3 z sprzed rekonstrukcji do rekonstrukcji TVP w 16:9. Na czerwono zaznaczyłem ile tracimy po przekadrowaniu do 16:9 z wersji 4:3 z sprzed rekonstrukcji.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Odcinek 7 i porównanie wersji 4:3 z sprzed rekonstrukcji do rekonstrukcji w 4:3 oraz rekonstrukcji w 16:9. Ile jest ucięte w 16:9 chyba każdy widzi jak również zmianę kompozycji kadrowania w przypadku przekadrowania do 16:9
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Minimalne różnice w AR tych wersji z sprzed rekonstrukcji ( i odcinków) wynikają z AR wrzuconego na serwer i nie są moim błędem np odnośnik który dostałem na YT ma AR nie 4:3 tylko 1.294 natomiast odc 7 ma 4:3 ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2603 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197 ... 217  Następna

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Powered by: - HOSTINGHOUSE