Forum Polskiego Kina

Teraz jest 23 grudnia 2024, 16:29

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2603 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ... 217  Następna
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 lipca 2022, 14:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 1444
Posty na Forum KP: 2318
Jeśli masz na myśli "Alternatywy 4", to te nie były kręcone panoramicznie.

_________________
Lista filmów po rekonstrukcji (aktualizacja 13.10.2023)
Rekonstrukcje wydane na Blu-ray (aktualizacja 17.08.2023)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 6 lipca 2022, 16:02 

Dołączył(a): 25 maja 2019
Posty: 65
Wczoraj (5. Iulius 2022) w TVP Kultura HD powtórzono "Lotną" Andrzeja Wajdy. Z tej okazji przypomnienie materiału o digitalizacji i rekonstrukcji tego filmu (autorka tekstu: Elżbieta Wysocka). Podkreślenia moje.

----------------------------------------------------------------------------------------

W 2011 r. w ramach projektu Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej zabezpieczono i zrekonstruowano cyfrowo film fabularny "Lotna" (1959) w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Analiza stanu technicznego zachowanych źródeł
"Lotną" wytypowano do prac restauratorskich ze względu na wyjątkowo zły stan techniczny materiałów duplikacyjnych. W Filmotece zachowały się dwa materiały wyjściowe: negatyw – do tego stopnia zniszczony i niekompletny, że od lat nie był wydawany do żadnych celów, m.in. ze względu na duże zmiany chemiczne w zakresie barwy i gęstości, oraz dupnegatyw obarczony dwoma podstawowymi błędami (poza zwykłym pogorszeniem wywołanym dwupokoleniową stratą generacyjną) – rozostrzeniem materiału z powodu błędu kopiarki, a także prawie całkowitą utratą koloru (barwa cyjanowa zachowała się na poziomie kilku procent).

Mimo defektów to właśnie ten materiał od wielu lat stanowił źródło dla kopii eksploatacyjnych oraz nośników elektronicznych. Optycznie tworzone kopie dziedziczyły wszystkie wady materiału wyjściowego, jednocześnie jakość obrazu obniżała się o kolejną generację. Istniejące kopie były fotograficznie niskiej jakości i mechanicznie zużyte, co praktycznie uniemożliwiało eksploatację filmu. Wady powstałe w obu materiałach duplikacyjnych nie były możliwe do usunięcia metodami tradycyjnymi, a wady w ewentualnej kopii cyfrowej wykonanej z dupnegatywu nie mogłyby być usunięte żadnymi metodami. Z tych powodów w procesie rekonstrukcji zrezygnowano z dupnegatywu i wykorzystano wyeksploatowany materiał negatywowy. Pomimo zniszczeń rokował on, że w wyniku cyfrowej rekonstrukcji możliwe będzie usunięcie powstałych wad obrazu.

Konserwacja i przygotowanie do digitalizacji wyselekcjonowanych źródeł
Jednym z problemów okazała się interpretacja ujęć zrealizowanych na czarno-białej taśmie i zamieszczonych w różnych miejscach w filmie. Początkowo nie można było znaleźć przekonywującego wyjaśnienia tego faktu. Dodatkowo czarno-białe fragmenty były interpretowane na różne sposoby w zależności od porównywanego źródła (w kopiach eksploatacyjnych, kopiach na nośnikach Betacam SP pochodzących z TVP i Betacam Digital należących do Filmoteki Narodowej). Ponieważ kopia wzorcowa nie została przez producenta filmu przekazana Filmotece do archiwizacji, a zachowane nośniki elektroniczne były zdegradowane i różniły się od siebie, trudno było uznać jakiekolwiek źródło obrazu za wiarygodne.

W trakcie konsultacji reżyser wyjaśnił powód powstania czarno-białych fragmentów. Podczas realizacji "Lotnej" w roku 1958 negatyw barwny był materiałem trudno dostępnym i producent nie dysponował jego odpowiednią ilością. Braki materiału postanowiono uzupełnić taśmą czarno-białą. Początkowo planowano, że taśma ta zostanie wykorzystana jedynie do ujęć nocnych, jednak w toku produkcji stało się jasne, że taśmy barwnej nie wystarczy i na ujęcia dzienne. Podjęto zatem decyzję o nakręceniu kilku ujęć dziennych oraz całego aktu dziesiątego na taśmie czarno-białej. Na wniosek reżysera wstawki przybrały wirażowanie w tonacji ultramaryny, a akt dziesiąty, stanowiący epilog przedstawionej historii, pozostawiono czarno-biały, nadając mu jedynie lekko chłodną tonację.

Przed wydaniem materiałów do digitalizacji firmom zewnętrznym konieczne było sprawdzenie ich stanu zachowania i udokumentowanie kondycji technicznej. Po dokładnej analizie technicznej było już wiadomo, że film wymaga pilnej interwencji konserwatorskiej ze względu na zły stan materiałów wyjściowych, obejmujący przede wszystkim rozwarstwienie kolorów, zaniknięcie barwy cyjanowej, brak ostrości obrazu, dużą ziarnistość, różnice w gęstości optycznej między ujęciami oraz zmienną pulsację światła. Ponadto materiał posiadał przekopiowane liczne uszkodzenia mechaniczne w postaci rozdarć, rys o różnym nasileniu, zapyleń i przytarć. Dla ratowania dzieła filmowego i poprawy jakości wizualnej digitalizacja i restauracja obrazu stały się koniecznością.

Prace konserwatorskie i ekspertyzy jakości materiałów filmowych w pierwszej kolejności wykonano w archiwum Filmoteki Narodowej w Łodzi (ul. Łąkowa), gdzie przechowywane są wszystkie materiały wyjściowe do digitalizacji, w drugiej zaś w archiwum Filmoteki w Warszawie (ul. Chełmska), gdzie przechowywana jest niewielka część materiałów wyjściowych. W archiwum Filmoteki w Warszawie (ul. Wałbrzyska) przeprowadzono także czyszczenie ultradźwiękowe taśmy. W znaczący sposób przyczyniło się ono do oszczędzenia czasu pracy rekonstruktorów cyfrowych.

Wybór wykonawcy zadania digitalizacji i rekonstrukcji cyfrowej. Testy skanowania wyselekcjonowanych materiałów źródłowych, finalny wybór materiału do digitalizacji. Digitalizacja obrazu i dźwięku. Kontrola jakości powstałej cyfrowej kopii wieczystej
Kolejnym krokiem była rekonstrukcja obrazu na bardzo zniszczonym negatywie. Film powstał na materiale Agfa. Proces skanowania, rekonstrukcji i tzw.
primary grading odbył się w Magyar Filmlaboratorium KFT, laboratorium wyłonionym na drodze postępowania przetargowego. Film został zeskanowany w najwyższych parametrach: 4K, 16 bit do plików DPX (obraz) i 24 bit, 96 kHz, pliki wave (dźwięk).

Rekonstrukcja i remastering obrazu i dźwięku
Rekonstrukcja cyfrowa odbywała się na materiale przeskalowanym do rozdzielczości 2K, 10 bit DPX. Na tym etapie stabilizowano obraz, czyszczono zabrudzenia i kurz, usuwano rysy. Wymienione wady zostały usunięte w żmudnym procesie rekonstrukcji. Na ostatnim etapie procesu cyfryzacji film został poddany korekcji koloru, aby przywrócić zdegradowaną barwę cyjanową i powrócić do neutralnej estetyki. Materiał negatywowy był niekompletny, dlatego brakujące fragmenty uzupełniono materiałem kontrnegatywowym. Są to całe ujęcia, w których widoczny jest spadek jakości o dwie generacje – tej wady nie da się skorygować. Uzgodniono jedynie charakterystykę barwną wstawionych ujęć. Pojedyncze klatki filmu nie zachowały się, co widać wyraźnie w procesie porównywania źródeł obrazu ze ścieżką dźwiękową.

Kontrola jakości powstałej cyfrowej kopii wzorcowej i odbiór finalny z udziałem twórcy
W takiej formie obraz został przedstawiony reżyserowi na pokazie kolaudacyjnym. W toku dalszych dyskusji, na wniosek ekspertów instytucji finansującej, podjęto dodatkowy wysiłek w celu nowego ukształtowania estetyki filmu, kierując się współczesną jakością filmową i możliwościami technicznymi sprzętu. Finalny remastering dźwięku i
final grading miały miejsce w Warszawie pod kierunkiem Jacka Hameli (odpowiedzialnego za dźwięk) i Arkadiusza Tomiaka (obraz). W ten sposób powstała cyfrowa kopia wieczysta.

Poprzez zastosowanie narzędzi typu
secondary grading, m.in. selektywnego opracowywania koloru, można było pracować w zakresie całkowicie niedostępnym twórcom i technikom laboratoryjnym z końca lat 50. Podobnie głęboka była interwencja w ścieżkę dźwiękową, która obejmowała przeniesienie fragmentów muzycznych między aktami. W wyniku tych dodatkowych prac restauracja stała się nie tyle działaniem archiwistycznym, co raczej współczesną interpretacją cyfrową dawnego filmu. Wykonana w ten sposób cyfrowa kopia wzorcowa wygląda naturalnie dla współczesnego widza, warto jednak zauważyć, że w wyniku uwspółcześnienia w trudnym do zmierzenia zakresie, odbiega ona od estetyki z okresu premiery.

Ostatecznie zachowano dwie wersje filmu – neutralnie reprezentującą zawartość negatywu i prezentującą współczesne spojrzenie autora na dzieło zrealizowane ponad pół wieku temu
.
http://repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/8276


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 lipca 2022, 20:02 

Dołączył(a): 13 mar 2022
Posty: 53
Witam.was chciałem się tylko was zapytać czy zostanie wydany lub poprawiony serial alternatywy 4 w formacie 4:3 bo tydzień temu oglądałem odcinek na TVP1


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 lipca 2022, 20:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 1444
Posty na Forum KP: 2318
Marzyciel.

Edit: widzę, że w TVP Kultura emitowany jest "Brunet wieczorową porą" w OAR.

_________________
Lista filmów po rekonstrukcji (aktualizacja 13.10.2023)
Rekonstrukcje wydane na Blu-ray (aktualizacja 17.08.2023)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 8 lipca 2022, 23:31 

Dołączył(a): 14 lip 2017
Posty: 106
Widzę, że od wtorku 12 lipca TVP Rozrywka będzie codziennie emitowała Alternatywy 4 od pierwszego odcinka. Ciekawe czy będą w OAR...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 9 lipca 2022, 22:55 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Witam
Niestety TVP znów się "popisała" (zresztą już mnie to przestało dziwić) i odcinek 8 serialu Alternatywy 4 ...... oczywiście 16:9. W TVP bez zmian :/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lipca 2022, 15:05 

Dołączył(a): 13 mar 2022
Posty: 53
oglądałem tydzień temu na TVP 1 odcinek 2 alternatywy 4 i był format 4:3 to niewiem dlaczego puścili znowu na 16:9 może kiedyś wydadzą na nowo ten serial na dvd bądz blu-ray żeby był na wszystkich odcinkach poprawny format obrazu


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 lipca 2022, 13:56 

Dołączył(a): 10 lip 2022
Posty: 2
dev napisał(a):
Widzę, że od wtorku 12 lipca TVP Rozrywka będzie codziennie emitowała Alternatywy 4 od pierwszego odcinka. Ciekawe czy będą w OAR...


Niestety, w TVP Rozrywka zas w 16:9 :(
Ciekawe czy wszystkie odcinki wyemituja w 16:9 czy moze tak jak w TVP1 przynajmniej niektore w 4:3...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 lipca 2022, 21:58 

Dołączył(a): 14 lip 2017
Posty: 106
Szkoda :/ Ustawiłem nagrywanie, psu na budę to wszystko. W ogóle jest jakiś kontakt z TVP taki, gdzie raczą odpowiadać? Na cyfrowa tvp ani profil fb ani mail nie odpisuje mimo ustawowych 2 tygodni na odpowiedź...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lipca 2022, 00:50 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 626
Najszybciej chyba telefonicznie ale... nie liczyłbym na konkretną odpowiedź.

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: 4:3 vs 16:9
PostNapisane: 13 lipca 2022, 06:02 

Dołączył(a): 25 maja 2019
Posty: 65
Wielu Forumowiczów przywiązuje dużą wagę do kwestii emitowania filmów w telewizji we właściwych proporcjach obrazu. Najwyraźniej TVP Kultura chciała zadowolić zarówno fanatyków proporcji oryginalnych jak i tych, którym proporcje nie robią różnicy. Oto podczas wczorajszej (12. Iulius 2022) emisji "Jasminum" do około 49. minuty filmu widzieliśmy czarne pasy po bokach ekranu zaś postaci były jakieś takie bardzo wyszczuplone. I nagle w 49. minucie obraz rozszerzył się tak, że zajął cały ekran telewizora. A mnichowi Czeremsze-Januszowi Gajosowi oraz jego małoletniej rozmówczyni jakoś tak w mig przybyło ciała. Ciekawe czy podobny mały cud zdarzy się podczas dzisiejszej powtórki filmu o 08:55?

Zdaje się, że akurat "Jasminum" nie było poddane rekonstrukcji cyfrowej. Kwestia OAR nie ogranicza się więc jedynie do pozycji zremasteryzowanych.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lipca 2022, 12:21 

Dołączył(a): 18 wrz 2016
Posty: 17
MarianPaz napisał(a):
Jeśli masz na myśli "Alternatywy 4", to te nie były kręcone panoramicznie.

To nie do końca prawda. Alternatywy 4 były kręcone na taśmie 16 mm. Podczas rekonstrukcji była strona, gdzie pracownik chyba TVP wrzucał materiały porównancze. I pamiętaj że w części przypadków u góry i dołu praktycznie nie traciliśmy nic a zyskiwaliśmy obraz po bokach, a w części przypadków było pół na pół, czyli tyle co traciliśmy u góry i dołu zyskiwaliśmy po bokach. Ubolewam że o takie materiały bardzo trudno, przy rekadrowaniu powinien być ustawowy obowiązek powiedzmy 5 różnych ujęć porównawczych 16/9 do OAR. Pamiętam że w zdigitalizowanym serialu Janosik zyskiwaliśmy dużo obrazu, traciliśmy mało, natomiast w zremasterowanym serialu Janosik "wykastrowano" obraz (pamiętam filmik gdzie przy rekadrowaniu Janosika brał udział ktoś z oryginalnej ekipy i to on wybierał kadry, co dla mnie jest głupotą, po tylu latach absolutnie powinno być zabroniony udział w rekadrowaniu i korekcji barwnej bo i wizja i wzrok po tylu latach człowiekowi się zmieniają, podobnie z filmem bodajże Nie ma róży bez ognia, zmieniono proporcję, nie wykorzystano całej szerokości klatki, bo "oryginalny operator" brał udział w rekadrowaniu. W ogóle mało jest takich filmików z pracy nad rekonstrukcją, a jeśli są to rzadko są materiały porównawcze z rekadrowania.) Co do Stawki większej niż życie, w żadnej rekonstrukcji, w żadnej nie wykorzystano całej szerokości klatki, w rekonstrukcji TVP macie więcej obrazu z jednej strony, w rekonstrukcji KADR macie więcej obrazu z drugiej. O ile w proporcjach 4/3 to nieduża różnica, tak przy rekadrowaniu do 16/9 uratowałoby się kilka procent obrazu. A swoją drogą przydałaby się nowa rekonstrukcja tego serialu w 4K z zeskanowaną cała klatką.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2603 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195 ... 217  Następna

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Powered by: - HOSTINGHOUSE