Forum Polskiego Kina

Teraz jest 2 października 2024, 06:25

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2585 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153 ... 216  Następna
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 listopada 2020, 00:23 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 621
Praca z tanimi tlc jest niestety bardziej ryzykowna niż z macierzami hdd na dobrych, sprawdzonych dyskach. W normalnych zastosowaniach trudno jest "zajeździć" sdd ale zdziwiłbyś się jak często potrafią padać np. kontrolery sdd przy naprawdę dużym obciążeniu - to jest już wielokrotnie sprawdzone i niestety "po taniości" zdecydowanie nie warto. Dlatego tu trzeba zainwestować więcej niż wynika z prostych wyliczeń. Nie rozwijam wątku, bo to tematy na zupełnie inne forum (sprzęt komputerowy).

Domell - jak Ty wyliczyłeś, że 200 minut zeskanowanego filmu w 4K to 3,5 TB? :-) Przypomnę, że jedna klatka w 4K to 50-70MB.

Nie wiem co miałeś na myśli pisząc o "rekonstrukcji pojedynczej klatki" i "czekaniu 3 minuty na podgląd" - jakieś nowe metody reko? Nie słyszałem :-) A tak serio, to są teoretyczne rozważania, w praktyce rzecz wygląda inaczej.

Podsumowując naszą rozmowę - wymagania dyskowe (i nie tylko) do 4K są znacznie większe niż do 2K. Co za tym idzie koszty sprzętowe również rosną (bo nie chodzi przecież o jeden komputer czy dwa dyski) ale są jeszcze proporcjonalne do efektów. Przy 8 czy 10K byłoby to już (mówiąc delikatnie) bardzo dyskusyjne, bo koszty wzrosłyby w "postępie geometrycznym" a efekty nie byłyby w stanie im dorównać. Na dodatek mogłaby je pewnie zobaczyć garstka największych zapaleńców.

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 listopada 2020, 10:10 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Faktycznie źle policzyłem na szybko (całość) przy pojemności TB tj 25 klatek x 60s x 200min x70MB powinno być nie 3,5TB tylko około ~21,0TB i faktycznie SSD tylko mogą być jako miks w macierzy i w stacji roboczej. Dlatego mówiłem pojedyncza klatka bo skoro jest macierz to stacja robocza na której rekonstruujesz czyta z macierzy czyli np zaczytuje 1 klatkę aby poddać rekonstrukcji ( to jest jak wspominałeś dla jednej klatki 70MB/s) poprawiasz zapisujesz na macierzy, jeśli sekwencje 3min to 3x60s czyli 180s x2* (zakładając że macierz jest oparta na 10 dysków hdd z odczytem 90MB/s) tj 360s to raptem 6min wczytuje z macierzy aby na stacji sprawdzić 1:1 przy 25 klatkach jak wyszła rekonstrukcja wspomnianych sekwencji 3min ale w stacji roboczej możesz mieć 2 dyski SSD na NVME i kilka HDD i nie są to kosmiczne ceny a backup już masz bo masz macierz przecież a w stacji roboczej też któregoś raida postawisz (dla bezpieczeństwa). Oczywistością jest też że wymagania są inne dla rekonstrukcji 4k czy 2k ale bawić się w 10k? Dla mnie jest to ewenement tym bardziej, że widziałem dopiero pierwszą zapowiedź gdzie film będzie zeskanowany z negatywu w 6k (The Court Jester) a tutaj szykowane jest 10k? Abstrakcja dla mnie.

Co do dysków czy to SSD czy HDD to zależy na jakie trafisz, albo działa i będzie działać, albo będziesz się bawił w wymianę i to wszystko jedno czy SSD czy HDD (ja po 3 latach użytkowania SSD na serwerze nie mogę złego słowa powiedzieć natomiast HDD wymieniliśmy już za ten czas kilka markowych i przeznaczonych do pracy macierzowej :/).
Wszystko to co pisałem to są teoretyczne rozważania jak jest w rzeczywistości podczas rekonstrukcji mało kto wie (tajne przez poufne) :).

* 180s zakładam że w tych 180s zaczyta z prędkością 1750MB/s tj 25klatek x 70MB = 1750MB jeśli prędkość macierzy jest powiedzmy połowę tego to mamy 180s x 2)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 listopada 2020, 15:49 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 621
Oczywiście, że "zależy jak trafisz" z dyskami dlatego warto inwestować w pewne rozwiązania (a nie tańsze). Biorąc pod uwagę ilość dysków hdd w macierzach, jaka przeszła przez moje ręce i zestawiając ją z ssd różnych typów, wniosek mam jeden. Tanie sdd "sypią się" z różnych powodów bez porównania częściej. Co innego porządne modele sdd - tu jest już ok ale cena nie należy do najniższych. Tak na marginesie, 10 dysków w macierzy nie jest potrzebne - lepiej 5-6 szybszych. Współczesne hdd wyciągają ponad 150 MB/s. Jednak to jest "temat morze" więc nie będziemy tym zanudzać na forum filmowym.
Cytuj:
Wszystko to co pisałem to są teoretyczne rozważania jak jest w rzeczywistości podczas rekonstrukcji mało kto wie (tajne przez poufne) :).

Jak jest w rzeczywistości właśnie piszę, reszty już musisz się domyśleć;-)

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 listopada 2020, 14:00 

Dołączył(a): 22 sie 2020
Posty: 28
Są już materiały z rekonstrukcji Chłopaki nie płaczą. Nie dużo ale zawsze coś.
https://www.facebook.com/Kampania35mmFI ... 530517823/
Małe porównanie:
Obrazek
http://www.imagebam.com/image/bcbefd1359819161


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 listopada 2020, 12:04 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Witam
Wrzucam tutaj dla potomnych, co prawda numer z 2016 roku lecz temat dla nas aktualny
"Magazyn Filmowy" i temat numeru "Rekonstrukcje cyfrowe".
https://www.sfp.org.pl/magazyn_filmowy, ... 85ae41.pdf

PS Nie wiem czy było, ale na ninateka.pl pojawiły się rekonstrukcje w 1080p/i m.in "Będzie lepiej" z 1936 reż. Michał Waszyński czy nadal niekompletny "Dziewczyna szuka miłości" z 1938 reż. Romuald Gantkowski, niestety na stronie w 1080p/i jest garstka filmów a szkoda (pozostałe są w 720p) :/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 listopada 2020, 15:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2018
Posty: 277
Myślę, że znajduje się tu dość ciekawy film związany z rekonstrukcją cyfrową i koloryzacją filmu pt.: "Wojna Światów":
- https://www.facebook.com/rekonstrukcjac ... 333031960/,
- https://www.facebook.com/rekonstrukcjac ... 6407479824.

Padających w nim słów o "przeformatowaniu obrazu" - tymże zdaniem - pozytywnie nie skomentuję, a nawet wręcz przeciwnie... :)
Moją opinię o m. in. tej kwestii, swego czasu zamieściłem już na tym forum tutaj:
- viewtopic.php?p=17326#p17326.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 listopada 2020, 23:55 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 621
Fakt, przy tak wiekowym materiale naprawdę mogli sobie darować "robienie panoramy" z 4:3...

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 listopada 2020, 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2018
Posty: 277
TVP Dokument wyemituje 2 tys. filmów po cyfrowej rekonstrukcji, jednym z pierwszych „Arizona”.
Źródło informacji: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/t ... tys-filmow.

Zapewne wszystkie/większość z nich to są/będą te zrealizowane w ramach projektu pt.: "Digitalizacja Regionalnego Dziedzictwa Telewizyjnego i Filmowego z Archiwum TVP S.A. – DIGI TVP", ale i z tego co pamiętam to jakieś filmy dokumentalne były zdiagnozowane i/lub zrekonstruowane cyfrowo w ramach projektu: "Digitalizacja Polskiej Szkoły Telewizyjnej i Filmowej z Archiwum TVP S.A."
Sam ten pierwszy wymieniony przeze mnie w tym poście projekt z założenia ma poddać "tym procesom" bodajże około 2000 jednostek audiowizualnych.

_________________
Do niczego nikogo nie namawiam i nie rozkazuję: w żaden sposób, poprzez wszystko co "składa się" na "ten post" - być może w "jego" treści pomyliłem się niecelowo.


Ostatnio edytowano 25 listopada 2020, 15:03 przez dima, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 listopada 2020, 09:40 

Dołączył(a): 05 maja 2017
Posty: 51
Moviemaker napisał(a):
Fakt, przy tak wiekowym materiale naprawdę mogli sobie darować "robienie panoramy" z 4:3...



:-D :-D
Mityczni oni mogli sobie darować.
Tylko że to autonomiczna decyzja powszechnie wychwalanego autora i reżysera projektu, którą narzucił już na samym początku. Twierdząc że z pasami nikt nie będzie chciał oglądać.
Kojarzycie ten argument ? :icon_mrgreen:

Nieustannie na forum powtarzany jest lament, jak to mityczni ludzie od rekonstrukcji kastrują wasze filmy a prawda jest jedna i niezmienna. Że to autentyczni albo mianowani autorzy prawdziwie swoich (a nie waszych) filmów decydują się na to twierdząc to samo - że inaczej będą współczesnego widza odrzucać. Klient prosi klient ma.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 listopada 2020, 09:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 cze 2016
Posty: 1257
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Dobrze, dziękujemy za informację. Następnym razem postaramy się narzekać na autorów, nie na rekonstruktorów.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 listopada 2020, 11:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 3182
Lokalizacja: Szczecin
Posty na Forum KP: 6471
korek napisał(a):
a prawda jest jedna i niezmienna. Że to autentyczni albo mianowani autorzy prawdziwie swoich (a nie waszych) filmów decydują się na to twierdząc to samo - że inaczej będą współczesnego widza odrzucać. Klient prosi klient ma.

Ten argument zupełnie do mnie nie przemawia. Tzw. współczesny widz przeważnie w ogóle nie ogląda "staroci", więc dla niego nie ma znaczenia czy dany film z lat 50. czy 60. jest zrekonstruowany i w jakim formacie. Jeszcze byłbym w stanie przyjąć takie rozumowanie w odniesieniu do popularnych komedii często powtarzanych w telewizji. Ale poważniejsze kino? Jeżeli ktoś jest prawdziwym miłośnikiem klasyki filmowej i zna się na kinie, to trudno mi sobie wyobrazić, by odrzucało go oglądanie filmu w oryginalnym formacie.

_________________
My żyjemy!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 listopada 2020, 15:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2018
Posty: 277
"Do m. in. postu korka":

A czy to nie było tak na początku/od początku(digitalizacji i rekonstrukcji cyfrowej w Polsce - i pewnie nie tylko w Polsce - utworów zarejestrowanych na taśmie filmowej), że to "specjaliści od digitalizacji/rekonstrukcji cyfrowej - np. firmy i Instytucje tym się zajmujące" dali wyraz temu - informacje dla "autorów danego tytułu"/"czuwających nad nimi", że istnieje "taka, a taka możliwość" ?

- Może obecnie już część "autorów" sama wychodzi z "taką prośbą", bo ma np. wiedzę o tych kwestiach(z różnych źródeł/doświadczeń)
lub
- "domniemuje", że obecna technika na to pozwala(nawet jeśli, to czy trzeba się na "to" (zawsze) zgadzać("na prośbę autorów"): przecież generuje "to" niepotrzebne różne koszty(nie tylko finansowe) i niszczy warstwę artystyczną/przekazu danego tytułu ?),
- a może co chyba "najgorsze": "specjaliści od digitalizacji/rekonstrukcji cyfrowej - np. firmy i Instytucje tym się zajmujące" sami OBECNIE niekoniecznie, niepotrzebnie informują kogoś, np. po raz pierwszy, przypominają "autorom"/"czuwającym nad danym tytułem", pytają ich czy zrobić "przeformatowanie obrazu" ?

[Decyzyjność spora w tych sprawach pewnie obecnie należy i do "właścicieli praw do danego tytułu"].
[Być może - przynajmniej nie zawsze - "zwykli pracownicy" nie są "ku temu decyzyjni"(przynajmniej nie w pełni), bo robią "swoją robotę", co im kto karze, ale już jacyś "szefowie" w "tych firmach i Instytucjach" już chyba są. Rzecz jasna być może i "Oni" robili coś/robią w "dobrej wierze" lub bo podoba im się "to"(nie przeszkadza)/akceptują "to" czy, że może ktoś z "góry"("wyżej od Nich") karze im "tak, a nie inaczej" - z jakichś być może nieuzasadnionych przyczyn(mit swego czasu powstały ?), że np. ludzie mniej chętnie oglądają filmy z "pasami" niż te na "pełnym ekranie" - nawet jeśli tak, to gdyby mieli Ci ludzie wiedzę o "tych kwestiach", to być może zmieniliby zdanie].
["Autorzy" świadomie bądź mniej/z jakimś namysłem bądź mniej - o czym wspominam chyba m. in. poniżej - decydują się/dają zgodę na "przeformatowanie obrazu" bądź nie].

Oczywiście nie "zwalam" przez to "wszystko" "decyzyjności" na "rekonstruktorów"(ogólnie pisząc), tylko daję znać, że i być może jakiś udział w "tym" oprócz "autorów" mają i "oni"("specjaliści od "digi i reko"").
Skądinąd, gdyby "autorzy" znali opinię w "tych sprawach" "znawców kina", ale i "zwykłych ludzi lubiących pewne filmy i mających wiedzę i świadomość o "przeformatowaniu obrazu"", to może inaczej by podchodzili do "tych" kwestii.

(Wiem, że być może Ty(korek) tak nie uważasz - wręcz przeciwnie do wyrażonego przez Ciebie zdania w Twoim "ostatnim tu poście", bo być może było ono z "przekąsem").
Przecież opinia w np. "tej sprawie" - ktokolwiek z "otoczenia filmowego by to nie był" - z zasady nie jest wyznacznikiem prawidłowości, poprawności. Tworzy ją moim zdaniem pewien "chłodny obiektywizm", a nie "pogoń na siłę za nowoczesnością".

Teoretycznie ("autorzy") ze swoim powinno być można robić co się chce(w pewnych granicach) - jednak no właśnie nie zawsze są to faktyczni "autorzy" danego dzieła, a nawet jak są to być może, np. reżyser i autor zdjęć mają odmienne wizje w "tej" sprawie, a nawet jakby opinia była jednakowa, to to o czym już wspominałem: brak znajomości opinii "z zewnątrz"; "ułożenie sobie w głowie stereotypu(mitu), że nikt nie będzie chciał oglądać z pasami"; brak "chłodnego obiektywizmu" itp. itd. może nie dawać podstaw do zaakceptowania - przynajmniej merytorycznego - "wizji przeformatowania obrazu" przez kogoś z "zewnątrz" "nie mającego nic pod względem prawnym(w pewnym sensie; w części bądź całości) do danego tytułu".

Tak w ogóle załóżmy, że za "X" lat powszechnym będzie format obrazu: 21:9 - i co: "tniemy bardziej"(niż obecnie do AR: 16:9) ? :)
=============
"Do m. in. postu karela":

Nie zgadzam się z tym(takie jest moje zdanie w tej sprawie). Nie uważam jakoby np. komedie - były czymś "gorszym", co można w, np. sprawie "przeformatowania obrazu" traktować "byle jak" - "bez znaczenia", "akceptując to". Dla kogoś np. pewne komedie - mogą mieć z pewnych przyczyn - na daną chwilę przynajmniej - większą wartość od tzw.: "poważniejszego/lepszego kina"(w czyimś mniemaniu). :)
=============
Ten post jest moją prywatną opinią, z którą nikt nie musi się zgadzać.

_________________
Do niczego nikogo nie namawiam i nie rozkazuję: w żaden sposób, poprzez wszystko co "składa się" na "ten post" - być może w "jego" treści pomyliłem się niecelowo.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2585 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153 ... 216  Następna

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Powered by: - HOSTINGHOUSE