Forum Polskiego Kina

Teraz jest 2 października 2024, 06:17

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2585 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152 ... 216  Następna
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 listopada 2020, 13:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2018
Posty: 277
Moviemaker napisał(a):
Szanse niewielkie, POPC powoli zmierza do końca.
Tylko, że czas tu chyba generalnie nie ma znaczenia(tak ogólnie przypominam o "czasie tego projektu": viewtopic.php?p=17492#p17492), jeśli najprawdopodobniej(być może) tytuł ten nie był przeznaczony do prac w ramach "omawianego projektu" już od jego startu(założenia) - "nie był na liście"(czy tak było nie wiem, ale uważam to za wielce prawdopodobne z zastrzeżeniem, że może był zamyślany, że: "zrobi się "go" jak "coś tam coś"" - zostaną ku temu spełnione odpowiednie warunki, założenia - jak będzie okazja - "lista rezerwowa"(może jako priorytet tamże) - to takie moje dywagacje choć na pewnych podstawach osadzone).
Skądinąd jestem trochę "zdziwiony" tym, że tytuł ten nie weźmie najprawdopodobniej udziału w "omawianym projekcie" biorąc pod uwagę choćby tylko: skalę(i "możliwości") "projektu" oraz "inne tytuły od omawianego", a wzięte do niego("projektu").

Np. z jednej strony uważam, że to dobrze, że "trylogia filmowa o losach rodzin Kargula i Pawlaka" została wzięta do prac w ramach "omawianego projektu", chociażby z tego powodu, że taśmy filmowe na których została nagrana: przeszły chyba m.in. proces oczyszczenia i przeniesienia ich danych na "wersje cyfrową"(naprawa, konserwacja, zabezpieczenie, poprawa i zwiększenie ilości oraz pojawienie się "lepszych" niż "do tej pory" kopii(na różnych "nośnikach") itp. itd.)*, jednak swego rodzaju "bólem" jest póki co obecność ich wersji("trylogii filmowej o losach rodzin Kargula i Pawlaka")(ale też i innych tytułów z "projektu omawianego") po rekonstrukcji cyfrowej w chyba najwyższej rozdzielczości obrazu: 2K, co może skutkować na najbliższe lata konsekwencjami(w zależności od np. środków finansowych właściciela "praw" do tych tytułów) takimi jak, np. teoretycznie to, że załóżmy realny moim zdaniem na chwilę obecną start i trwanie(nie wiem czy stałe i kiedy "takie") kanału: TVP w rozdzielczości obrazu: 4K(lata: 2021 - 2022, gdzie począwszy od tego "drugiego" roku(2022) może zacząć się coś mocniej dziać "z tym" w związku z "planowanym teoretycznym przejściem w Polsce z DVB-T na DVB-T2 w NTC") i prawa jakie np. wtedy TVP mogłaby mieć do "tych tytułów" i wyemitować "je" na "tej "antenie"". Jednak skany w rozdzielczości obrazu przynajmniej: 4K(TVP chyba dobrze robi skanując taśmy 35 mm w ciut większej rozdzielczości obrazu: 5K(w planach ""upgrade" systemów do: 10K"**) - nie wiem jak inne "firmy rekonstrukcyjne" "to robią") są najpewniej zachowane i już spora część pracy jest "gotowa" przez "to", gdyby "chciało się podnieść" "te tytuły" z 2K do 4K: "faktycznie", a nie poprzez "upscaling"("sztucznie")(choć i on obecnie z tego co wiem może dać duże możliwości i dobry finalny efekt, co chyba jednak mimo wszystko nie zastąpi "oryginalnych pikseli"(w "wersji cyfrowej") - części zarejestrowanego obrazu na taśmie filmowej("faktyczna" rekonstrukcja cyfrowa w rozdzielczości obrazu przynajmniej: 4K).
Chyba należy jeszcze wspomnieć, że rzeczywiście "te" "rekonstrukcje cyfrowe 2K" w zdecydowanej większości są/będą chyba przez to wydawane i emitowane w rozdzielczości obrazu: HD(1920 x 1080)(a nie nawet: 2K - nie wiele w sumie się "różniąca" rozdzielczość obrazu(2K) od: 1920 x 1080). [Wyjątkiem są tu chyba np. dwie części "Kilera" - "sztucznie upscale'owane" z rozdzielczości obrazu: 2K do 4K].

*
[Coś co np. chyba nie ma rzecz jasna do tej pory: "JRIIWŚ" - choć "coś tam" "tego typu" było robione pewnie koło 2000 roku na rzecz "koloryzacji" tego tytułu - jak i "Samym swoim" na "tą samą potrzebę" - aczkolwiek być może "standardową konserwację"(pisząc krótko)(być może już nie raz do tej pory) przeszły "te taśmy" z "JRIIWŚ", m.in. od "tego czasu"(około 2000 roku) poprzez typowe, chyba cykliczne zabiegi: FINA(dawniej: FN)].

**
https://www.facebook.com/rekonstrukcjac ... 8171061982,
https://www.gov.pl/attachment/322886dc- ... a5aed60d13.
================================================

Do niczego nikogo nie namawiam, ani nic nie narzucam, nie rozkazuję nic nikomu(w żaden sposób, poprzez wszystko co "składa się" na ten post). Być może w treści powyższej wiadomości(postu) pomyliłem się niecelowo(mogę się niecelowo mylić w treści tegoż postu). Przedstawiłem tu również m. in. moje prywatne zdanie, opinie, rozważanie oraz wiedzę z którymi nikt nie musi się zgadzać i które mogą być w części bądź całościowo, niezamierzenie: błędne. Za wszelkie zło: przepraszam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 listopada 2020, 17:44 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 621
10K... ;-) TVP jak zwykle w formie.

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 listopada 2020, 15:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 1444
Posty na Forum KP: 2318
Pewnie po raz kolejny połowa budżetu idzie na sprzęt który w prywatnych rękach wykorzystany byłby w 100%, no ale w końcu to za publiczne pieniądze, więc kto im zabroni. Gdyby zlecić to zewnętrznym firmom, to pewnie za te same pieniądze zrekonstruowano by dwa razy tyle materiału.

_________________
Lista filmów po rekonstrukcji (aktualizacja 13.10.2023)
Rekonstrukcje wydane na Blu-ray (aktualizacja 17.08.2023)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 listopada 2020, 11:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2018
Posty: 277
Być może wydaje się to śmieszne, zabawne("patrzenie" na sprawę z politowaniem), ale i smutne oraz bezsensowne, bezcelowe(marnotrawstwo) itp. itd.

Ja jednak widzę sprawę dość neutralnie z może ciut większą dozą pozytywności i akceptacji zasadności "tej kwestii".
Niewykluczone, że biorąc pod uwagę zamierzony cel - osiągnięcie "systemu w rozdzielczości obrazu: 10K" - ktoś z zewnątrz w stosunku do pomysłodawców i realizatorów pojmuje to jako coś co jest trwonieniem zasobów(np. finansowych), sądząc(być może słusznie), że rozdzielczość obrazu: 10K jest "nadmiarowa" względem możliwości "wyciągnięcia" wszystkich możliwych zarejestrowanych części obrazu - nagranego na taśmie filmowej(nawet 35 mm; uważając, że przynajmniej trzeba to robić z taśmy filmowej: 70 mm) i że jest "ta rozdzielczość" "nadmiarowa" dla ujrzenia różnicy na oglądanym obrazie względem "niższych" rozdzielczości obrazu od: 10K.

Ja aczkolwiek uważam, iż może faktycznie ciężko jest ludzkiemu oku dostrzec różnicę pomiędzy rozdzielczością obrazu: 4K, a 8K(czy wyższymi rozdzielczościami obrazu od: 8K)(według znanych mi testów*), to biorąc pod uwagę różną technologiczną przyszłość, warto gdy ma się możliwości próbować i eksperymentować. Oczywiście przy założeniu, że faktycznie zostają rozważone "plusy i minusy" takich decyzji i że pieniądze na "ten cel" nie są jawnie marnotrawione - że można by je faktycznie lepiej wykorzystać.

Być może zauważalna(nawet tylko teoretycznie) i "warta zachodu" będzie różnica dla zrekonstruowanych cyfrowo tytułów(z taśmy filmowej 35 mm; nawet polskich tytułów - biorąc pod uwagę "ich stan" - przeszłość ich archiwizacji itp.) w rozdzielczości obrazu: 8K, gdy następnie zostaną one downscale'owane do rozdzielczości obrazu: 4K i wyświetlone w takiej rozdzielczości obrazu w jakimś źródle niż wyświetlony z tego samego źródła i na tym samym sprzęcie ten sam tytuł, tak samo względem możliwości "przygotowany"(np. kolorystyka itp. itd.), tyle, że natywnie zrekonstruowany cyfrowo w rozdzielczości obrazu: 4K(a zeskanowany w rozdzielczości obrazu: 5K).
Nawet dla eksperymentu - gdy środki odpowiednie i odpowiednio obiektywnie nie zostaną zmarnowane.
Za pewnie lata, gdy być może standardem(a wcześniej pewnie w ramach nielicznych "takich dostępności") byłyby kanały, stream'y w rozdzielczości obrazu: 8K, to materiały te mogłyby być emitowane w natywnym(oryginalnym): 8K. [Swego czasu - jeszcze chyba za poprzedniej "władzy TVP" - w planach były "testy rozdzielczości obrazu": 16K bodajże**. Zdaje się, że mówi się o rozdzielczościach obrazu wyższych od: 16K w kontekście przyszłości].

Jeżeli ktoś myśli o "marnotrawieniu" to sądzę, że warto mieć na uwadze myślenie przyszłościowe i inwestycyjne, pionierskie, rozwojowe, bo w przeciwnym wypadku "zawsze" można powiedzieć, że: "na co na "to" wydawać kasę, jak można by za nią zrekonstruować cyfrowo jakiś tytuł". [Tak poza tym to pewnie niejednokrotnie różne konkursy, projekty "same narzucają" szablony zakupów - czego, na co i ile można wydać z określonego budżetu].

Być może cały "system 10K" w zamiarze ma służyć nie tylko na rzecz digitalizacji i rekonstrukcji cyfrowej "starszych tytułów, nagranych na taśmie filmowej", ale i na rzecz odpowiedniego przygotowania, konwersji i dystrybucji materiałów: "nowych", cyfrowych(nawet "już"* - "drugi link - licząc od góry - pod "niżej obecnym znakiem"": "*") - czy to na rzecz testów czy to do z czasem bardziej stałego i standardowego procesu.
Poza tym wszystkim: poprzez dysponowanie przez TVP(teoretycznie, w przyszłości) takim, a nie innym całym systemem "produkcji, konwersji, dystrybucji  - m.in. poprzez digitalizację i rekonstrukcję cyfrową" itp. itd. w rozdzielczości obrazu: 10K - nadawca ten być może mógłby na tym zarabiać wykonując zlecenia do prac audiowizualnych w tak wysokich rozdzielczościach - dla podmiotów zewnętrznych z Polski i zza granicy.
Kto wie czy ten system nie byłby również wyposażony do w miarę potrzeby "sztucznego", ale nowoczesnego i efektywnego: "upscale'owania" rozdzielczości obrazu(materiałów "już" "cyfrowych" rzecz jasna)***.

Być może moje rozmyślania i "życzenia" są zbyt "naiwne" i oderwane od rzeczywistości(stanu faktycznego).

=======================
*
- https://hdtvpolska.com/roznica-w-jakosc ... e-badania/,
- https://hdtvpolska.com/po-co-nam-8k-i-w ... od-tv/amp/.

**
- https://satkurier.pl/news/123990/tvp-uz ... i-16k.html.

INNE w "temacie":
- https://spidersweb.pl/2019/12/last-christmas-4k.html (oraz komentarze znajdujące się "pod tym" materiałem - artykułem),
- *** Np. "o tym" chyba: https://news.developer.nvidia.com/resea ... and-above/.

================================================

Cytuj:
Naturalnie będziemy także korzystać z naszego archiwum, ale w tym aspekcie przygotowujemy specjalną ofertę na start anteny - materiały archiwalne TVP z dawnych lat po rekonstrukcji cyfrowej, w specjalnie dedykowanym paśmie.
Źródło cytatu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/t ... dy-start_1.

================================================

Do niczego nikogo nie namawiam, ani nic nie narzucam, nie rozkazuję nic nikomu(w żaden sposób, poprzez wszystko co "składa się" na ten post). Być może w treści powyższej wiadomości(postu) pomyliłem się niecelowo(mogę się niecelowo mylić w treści tegoż postu). Przedstawiłem tu również m. in. moje prywatne zdanie, opinie, rozważanie oraz wiedzę z którymi nikt nie musi się zgadzać i które mogą być w części bądź całościowo, niezamierzenie: błędne. Za wszelkie zło(jeśli występuje w tym poście to jest: niecelowe): przepraszam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 listopada 2020, 16:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 1444
Posty na Forum KP: 2318
Wkleję Ci tylko dawniejszą wypowiedzi osoby z branży. Krytyka odnosi się do tych którzy podejmują takie a nie inne decyzje.
Industry Insider napisał(a):
Tak jak pisałem, realne koszty rekonstrukcji w TVP ze względu na totalnie rozdzielenie przychodów i kosztów są niemożliwe do oszacowania. Sprzęt i oprogramowanie jak najbardziej jest częścią kosztów, jest to jakby podstawowa zasada księgowości i mikroekonomii. Pod tym względem TVP jest nieefektywna jak każda inna firma państwowa. Ich rekonstrukcje są w porównaniu z tym co robią podmioty prywatne cholernie drogie, właśnie ze względu na przewalenie wydaktów na sprzęt.

W kwestii sprzętu, chodzi m.in. o to, że np. są kupowane teraz 3 dodatkowe skanery, gdzie spokojnie wystraczyłby jeden dodatkowy, jeżeli przeszli by na pracę 3-zmianową, łącznie z weekendami. Tak zrobiłaby każda prywatna firma, ale nie TVP. TVP woli wydać dodatkowe około 1.5 mln Euro na sprzęt i zatrudnić więcej osób do jego obsługi, niż zmienić regulamin działu.

Tak samo z innym sprzętem. Mają chyba, że dwa (o ile nie trzy) monitory referencyjne Dolby, które nie są wykorzystywane nawet w połowie (nie mówiąc, że tylko przez jedną, ośmiogodzinową zmianę). Rynek już wszystko ma, tzn. skanery, stacje robocze, licencje, etc. TVP zamiast puścić większość pieniędzy w rynek, to wykorzystuje ogromne dofinansowanie na zakup sprzętu i oprogramowania. Rynek za te pieniądze, wykorzystując już posiadany sprzęt i oprogramowanie, zrobiłby przynajmniej 2x więćej niż oni zakłądają, że zrobią. A teraz 1/2 kasy pójdzie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i USA..., 1/2 z tego co zostanie wsiąknie w budżet TVP, a reszta pójdzie na prawdziwą robotę i pensje dla ludzi. Alternatywą było puszczenie wszystkiego w rynek, gdzie przyjajmniej 70% zostałoby w Polsce (pensje, czynsze, podatki, media".

Do tego dochodzi problem z tym co z ludźmi? Bo sprzęt za 30 baniek kupić łatwo, ale rekonstruktora trzeba ćwiczyć jakieś pół roku do roku, żeby się do czegokolwiek nadawał. U nich nie ma już praktycznie nikogo, kilka osób ostatnio odeszło a dojna zmiana wywaliła kierownika działu, żeby móc wsadzić swojego.

_________________
Lista filmów po rekonstrukcji (aktualizacja 13.10.2023)
Rekonstrukcje wydane na Blu-ray (aktualizacja 17.08.2023)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 listopada 2020, 10:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2018
Posty: 277
Pamiętam tą wypowiedź: Industry Insidera - i miałem jej świadomość zanim opublikowałem mój poprzedni post w tym wątku. :)
====================
Tak w ogóle to z zaprezentowanych tu(https://www.gov.pl/web/krmc/ministerstw ... rodowego81) danych wynikałoby np.(m.in.), że projekt pn.: "Digitalizacja Polskiej Szkoły Telewizyjnej i Filmowej z Archiwum TVP S.A" - okazał się "tańszy" względem tego co zakładano "na starcie" o około: 15 mln złotych(PLN) - przy jednoczesnym zrealizowaniu wszystkiego co zakładano dla niego "na początku".
================================================

Do niczego nikogo nie namawiam, ani nic nie narzucam, nie rozkazuję nic nikomu(w żaden sposób, poprzez wszystko co "składa się" na ten post). Być może w treści powyższej wiadomości(postu) pomyliłem się niecelowo(mogę się niecelowo mylić w treści tegoż postu). Przedstawiłem tu również m. in. moje prywatne zdanie, opinie, rozważanie oraz wiedzę z którymi nikt nie musi się zgadzać i które mogą być w części bądź całościowo, niezamierzenie: błędne. Za wszelkie zło(jeśli występuje w tym poście to jest: niecelowe): przepraszam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 listopada 2020, 09:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2018
Posty: 277
W nawiązaniu do tych postów:
- viewtopic.php?p=17839#p17839,
- viewtopic.php?p=17842#p17842
napiszę jeszcze, że: Industry Insider opublikował ten tekst: 18 lutego 2017 roku, więc nie odnosił się on raczej do obecnego stanu i sytuacji, planów itp. itd.(co nie oznaczać musi automatycznie, że ta opinia jest nieaktualna).
================================================
================================================
================================================
MarianPaz napisał(a):
Ten serwis prezentowal będzie najpewniej wszelakie polskie filmy, nie tylko te po rekonstrukcji. Szkoda ze jakościowo pewnie niewiele różni się od serwisu Ipla, a i widać podobne błędy z proporcjami, czyli porozciągany obraz 4:3 w filmach SD. Niestety w wypadku rekonstrukcji z ostatniego programu wyjątkowo opornie idzie, a w zasadzie nie idzie ich dystrybucja, bo zobaczyć efektów praktycznie nie można, ale jakoś mnie to specjalnie nie dziwi, choć mocno smuci.

Swoją drogą maja tam już 24 filmy fabularne a w opisach niezły bałagan, bo część rekonstrukcji jest ładnie opisana, a w innych nie ma śladu informacji czy jest to już odnowiona kopia. Wszystko powinno być jednolicie i czytelnie opisane.
Wszelkie uwagi dotyczące "platformy": WFDiF Online - można chyba zgłaszać poprzez te "dane kontaktowe" - ku temu służące:
- https://wfdif.online/stopka/kontakt/.
================================================
================================================
================================================

W nawiązaniu do informacji m.in. tu zawartych:
- viewtopic.php?p=17492#p17492.

Wygląda na to, że projekt pn.:

"Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na wszystkich polach dystrybucji (kino, telewizja, Internet, urządzenia mobilne) oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa filmowego"(POPC.02.03.02-00-0007/17)

będzie chyba realizowany do dnia: 30 czerwca 2021 roku:
Cytuj:
WFDiF zawnioskuje do CPPC o zmianę terminu zakończenia Projektu z dnia 31 marca 2022 roku na dzień 30 czerwca 2022 roku, ze względu na 2 falę COVID-19 oraz przesunięcie terminu zakończenia powiązanego Projektu POPC.02.03.02-00-0007/17, który zakończy się w terminie 30 czerwca 2021 (pierwotny termin: 30 listopada 2020 rok, 6 m-czna prolongata zatwierdzona przez CPPC).
Źródło cytatu:
https://www.gov.pl/web/krmc/udostepnian ... entalnych3
["raport z postępu rzeczowo-finansowego projektu informatycznego" --- "MkiDN_-_WFDiF_-_III_kw_2020" --- "WFDiF raport Q3 2020 KRMC"].

Co ciekawe – te materiały(https://www.gov.pl/web/krmc/cyfrowa-rek ... filmowego3) zdają się nie zawierać informacji o "nowym terminie zakończenia chyba najbardziej nas interesującego projektu"(choć jego samego dotyczą), gdzie w dalszym ciągu ukazują informacje w sprawie "terminów" – tu już swego czasu obecne i cytowane(viewtopic.php?p=17492#p17492).

================================================

Projekty:

- "Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na wszystkich polach dystrybucji (kino, telewizja, Internet, urządzenia mobilne) oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa filmowego"

oraz

- "Udostępnianie filmowych zasobów kultury przy zastosowaniu technologii nowej generacji – AI (artificial intelligence), digitalizacja fonoteki WFDiF oraz cyfrowa rekonstrukcja polskich filmów dokumentalnych"

wydają się być ze sobą bardzo powiązane – szczególnie w aspekcie: platformy streaming'owej i Centrum Dystrybucji materiałów.

================================================

W nawiązaniu do informacji zaprezentowanych tutaj(viewtopic.php?p=17842#p17842) o projekcie: "Digitalizacja Polskiej Szkoły Telewizyjnej i Filmowej z Archiwum TVP S.A" - wynikałoby z kolei z tych danych(https://www.gov.pl/web/krmc/cyfrowa-rek ... filmowego3) dla projektu: "Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na wszystkich polach dystrybucji (kino, telewizja, Internet, urządzenia mobilne) oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa filmowego", że "ten drugi projekt" miałby na "mniej więcej" "chwilę obecną": około 2 mln złotych(PLN) "zapasu"(względem początkowo planowanego całkowitego kosztu projektu).

================================================

Myślę, że ciekawych informacji dotyczących "różnych Projektów"(m. in. "tego naszego obecnie trwającego POPC"*) można się dowiedzieć poprzez skorzystanie z "wyszukiwarki" tu dostępnej(poprzez wyszukiwanie po częściach bądź pełni nazw "danych Projektów", ale i poprzez określanie innych przy "tej wyszukiwarce" dostępnych "parametrów wyszukiwania"):
- https://www.gov.pl/web/kultura/.

* np. najnowsze "tam" dane "o nim" "to"(m. in. o: platformie streamingowej - plany; ilości planowanych, a/i faktycznie zdigitalizowanych materiałów):
- https://www.gov.pl/web/krmc/cyfrowa-rek ... filmowego3.

================================================

Do niczego nikogo nie namawiam, ani nic nie narzucam, nie rozkazuję nic nikomu(w żaden sposób, poprzez wszystko co "składa się" na ten post). Być może w treści powyższej wiadomości(postu) pomyliłem się niecelowo(mogę się niecelowo mylić w treści tegoż postu). Przedstawiłem tu również m. in. moje prywatne zdanie, opinie, rozważanie oraz wiedzę z którymi nikt nie musi się zgadzać i które mogą być w części bądź całościowo, niezamierzenie: błędne. Za wszelkie zło(jeśli występuje w tym poście to jest: niecelowe): przepraszam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 listopada 2020, 18:48 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 621
Patrząc z perspektywy czasu podzielam zdanie Mariana. Chociaż z natury jestem optymistą, to jednak spora część decyzji w pewnych kręgach, posiada niezwykłą wręcz "moc grzebania różnych projektów". Tony papierów, tysiące osób, wdrożeń a (jak to kiedyś śpiewał Lady Pank) "skutków jakoś niet";-)

Z własnych doświadczeń związanych z rekonstrukcją, mogę jeszcze dorzucić taką rzecz. Podwyższanie rozdzielczości skanowania powyżej 4K, szczególnie jeśli mówimy o polskich filmach, jest praktycznie pozbawione sensu. Tam po prostu nie ma tylu informacji na negatywie. Takie przedsięwzięcia pociągają też za sobą ogromny wzrost wymagań technicznych rekonstrukcji. Dla przykładu, jedna klatka w rozdzielczości 4K to między 50 a 70MB. Przy przeglądzie (w czasie reko) ok. 15 kl/s daje to transfery rzędu 1GB/s. To wymaga naprawdę potężnych stacji, które sprawnie to obliczą - widzę na przykładzie swojego komputera. Rozdziałka 8 czy 10K spowoduje, że klatka będzie miała 150-200MB, co jest już wartością ekstremalną - a realny zysk z tego wszystkiego prawie żaden! Powyższe dotyczy oczywiście 35mm, przy 70mm skan klatki w 8K zająłby wielokrotnie więcej miejsca. To tak od strony czysto praktycznej a skoro już teraz nie idzie najlepiej jeśli chodzi o ilość pełnych rekonstrukcji a jeszcze gorzej jest z ich dystrybucją (tv, płyty, vod)... po co dodatkowo trwonić zasoby?

Jeśli zaś chodzi o codzienności... Filmy ogląda się na najwyżej średniej jakości tv. Ludzie po prostu siadają zbyt daleko od swoich telewizorów, żeby w ogóle zauważyć różnice między 2K, 4K, 8K. I w większości chodzi o oglądanie współczesnych produkcji, kręconych w technice cyfrowej FHD/4K. Tylko mały procent użytkowników przestrzega odpowiednich zasad, kalibruje sprzęt itd. Moim zdaniem wychodzenie powyżej 4K przy reko (szczególnie polskich produkcji) jest z wielu względów pozbawione sensu. Zdecydowanie lepiej skupić się na solidnym i regularnym odnawianiu kolejnych tytułów z maksymalnym wykorzystaniem potencjału ludzi i sprzętu (+ sprawna dystrybucja bluray, vod) oraz na właściwym i skutecznym dysponowaniu środkami na te cele. To wymaga jednak kompetentnych osób na właściwych stanowiskach a od dłuższego czasu, na tym polu jest chyba sporo do zrobienia... W naszych warunkach eksperymenty 10K to chyba jakiś rodzaj ułańskiej fantazji, coś na kształt "milionów elektrycznych samochodów" ;-)

I na koniec o "zgłaszaniu uwag do WFDiF". Wysłane trzy maile i kilka wiadomości na fb (trochę uwag i kilka pytań). Odpowiedzieli raz - "przekazaliśmy pytanie do odpowiedniego działu". Na tym koniec jeśli chodzi o korespondencję. Typowe "pisz Pan na Berdyczów", co się będziemy wysilać, płaci nam ktoś za to? :-D

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 listopada 2020, 20:04 

Dołączył(a): 22 sie 2020
Posty: 28
Ja powiem coś ze swojej strony jako widza: Wg mnie powinni skupić się przede wszystkim na digitalizacji. Odpuścić na jakiś czas rekonstrukcję mniej znanych tytułów i po prostu oczyścić taśmę, zeskanować i być może dokonać korekty barwnej. Oglądałem wersję Blueray "Czasu Cyganów" Kusturicy (oczywiście nie ma polskiego wydania tego klasyka) i z tego co widzę jest to skan do full HD + korekta barwna (widoczne ziarno, piękna jakość) i jestem absolutnie zadowolony i nie przeszkadza mi że widać tam co jakiś czas jakieś drobne kropki itp To jest duża oszczędność czasu a przeciętny człowiek może zobaczyć w normalnej jakości stary film na dużym ekranie Telewizora. Po prostu to wszystko za długo trwa i jest z tego mało zysków. W dodatku robią wiele tytułów kompletnie nie interesujących widza.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 listopada 2020, 21:12 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Dorzucę swoje 3 grosze.
Nie wiem kto pozwala szastać naszą kasą (ja taką osobę bym z...ał znaczy skrzyczał) na rzeczy typu skaner 10k. Skanery 2k oraz 4k są dużo tańsze niż rok czy dwa lata temu, podobnie upowszechnił się sprzęt typu dyski ssd na nvme które są tańsze, pojemniejsze i szybsze.
Dlatego piszę tutaj o dyskach SSD gdyż skoro 1 klatka dla 4k ma 70MB (jak wspomniał Moviemaker) to dla podglądu w pełnym 25fps potrzebujemy odczyt rzędu 1750MB/s i to są wartości szczytowe które uzyskujemy już bez problemu w konsumenckich dyskach ssd na złączu nvme (które ma 99% nowych płyt głównych)! Bez problemu kupimy na rynku konsumenckim dyski ssd z transferem 3GB/3GB więc sprzęt do rekonstrukcji (poza skanerem) nie musi być horrendalnie drogi

Przykład dysk na NVME SX8200 który posiadam i znakomicie się sprawdza i nie kosztował majątek
Obrazek
Na razie to może by się wzięli za rekonstrukcje i udostępnianie (np na blu-ray) bo z tym jest kicha totalna. W dodatku zastanawia mnie czy tak już upowszechniło się 4k u nas? Bo ja widzę tylko telewizory a kanałów polskich w 4k raptem 1 (no może 2 bo jeszcze po kablu dosyłają zdaje się Eleveny). Mam nieodparte wrażenie że nasi decydenci są oderwani od rzeczywistości (zarówno technicznej jak i praktycznej). Dobór filmów poddanych rekonstrukcji też pozostawia wiele do życzenia (nie wiem czy kiedykolwiek doczekam się rekonstrukcji "Czterej pancerni i pies"). Rozumiem że głównych kryterium był stan taśmy? W takim tempie to może się okazać że te filmy/seriale które powinny być zeskanowane z taśmy już nie będzie się dało tego zrobić (stan taśmy).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 listopada 2020, 22:03 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 621
Domell1 napisał(a):
Bez problemu kupimy na rynku konsumenckim dyski ssd z transferem 3GB/3GB więc sprzęt do rekonstrukcji (poza skanerem) nie musi być horrendalnie drogi

Generalnie do tego typu zastosowań są macierze złożone z kilku dysków (także ssd) ale mniejsza z tym. W swoim wyliczeniu pominąłeś jeden ważny szczegół. Transfer to jedna rzecz - druga, równie ważna, to pojemność dysków. Do tego typu zastosowań potrzebujemy naprawdę dużych powierzchni na macierzy. Około 90 minutowy film to mniej więcej 130 tys klatek x 60MB klatka (4K). I teraz porównanie: dysk hdd 4TB to koszt około 500 zł, sdd NVMe 4TB mniej więcej 3000 zł. A na pojedynczych dyskach sprawa oczywiście się nie kończy. No i tanie kości tlc nie bardzo nadają się do takich intensywnych transferów, skróci on ich żywot zauważalnie.

Gdyby odnieść to wszystko do 10K... powyższe trzeba byłoby pomnożyć kilka razy i dorzucić ze dwa "hektary" pamięci ram, nie wspominając już o monitorach... Sprawnej i profesjonalnej obróbki materiału 10K na monitorze 4K jakoś sobie nie wyobrażam. :-)

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 listopada 2020, 23:15 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Nie pominąłem celowo pojemności. Zgodzę się że sprzęt do 10k kosztował by pieniądze nie adekwatne do oczekiwanego zysku w postaci jakości rekonstrukcji itp.
Co do 4k to sprzęt kupuje się raz na n-set filmów których się chce zrekonstruować/zdigitalizować. Dysk 2tb ssd na tlc z transferami 3/3GB kosztuje po tysiąc czyli w sumie masz 2 koła za 4tb (200min filmu to około 3,5TB w 4k skanów klatek) i dodatkowo możesz ale nie musisz spiąć w raid (więc TBW dzielimy na pół), awaryjnością SSD bym się nie przejmował bo jak testy wykazały TBW producenci znacznie zaniżają (niektórzy nawet i 9-krotnie). W tym wypadku SX8200 podaje 1820TBWx2 dyski co daje 3640TB aż teoretycznie dysk podlegać będzie wymianie.
Na szybko przeliczając 3640 : 3,5TB zakładając że dzień w dzień pracownicy będą rekonstruować te 220min filmu klatka po klatce czyli jakieś 5500 klatek (a nie sądzę) to masz 1040 dni bezawaryjnej pracy na dyskach TLC (zakładając że jednocześnie jest odczyt/zapis to masz 520 dni). Dodam od siebie że macierze z HDD też nie są takie super bezawaryjne znam z własnej autopsji przypadki kiedy dysk serwerowy dedykowany padał po pół roku a drugi który przyszedł na wymianę po roku (albo trafisz i będzie działał ale będziesz płacił i płakał za odzyskanie danych) podobnie może być SSD ale twierdzenie że mocne obciążenie TB skróci ich żywotność jest sporym uproszczeniem :)
Wracając do rekonstrukcji 4k i rozważaniom naszym ....
W pracy mam tak że stacja robocza to tak naprawdę służy tylko do odczytu danych (generalizując) a zapis odbywa się na serwerze. W przypadku rekonstrukcji pojedynczej klatki to muszą mieć transfery 70MB/s zapisu po sieci na macierz co i 1Gbps bez problemu obsłuży więc jak poczekają te 3min na podgląd 3min zrekonstruowanego materiału to chyba korony z głowy nie spadnie a nie generalizujmy że sprzęt kosztuje krocie bo technika poszła do przodu i się upowszechnia, a jedyne co nie staniało to niestety oprogramowanie które zawsze było i jest (i pewnie będzie) drogie.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2585 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152 ... 216  Następna

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Powered by: - HOSTINGHOUSE