Forum Polskiego Kina

Teraz jest 1 października 2024, 17:41

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2585 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 216  Następna
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 lutego 2020, 21:29 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Seriale i filmy wydają w 25 klatkarzu i zapewne w takim nagrano go to do 1080p tego ci "nie wsadzą". Poza tym nawet gdyby zmienili klatkarz (i zmienili na progresywne wyświetlanie) to wiąże się to w tym przypadku ze zmianą ścieżek audio ze zmianą tonacją. Lepsze "gorsze" zło (interpolacja) niż zmiana tonacji audio. Mój odtwarzacz nie ma problemu z 1080i i poprawnie je odtwarza chodź wiem że niektóre tandemy odtwarzacza DVD/BD i TV miewają z tym problem.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lutego 2020, 21:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 cze 2016
Posty: 1257
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Co do seriali, to rzeczywiście jeśli chce się zachować prawidłowy klatkaż, to trzeba je wydać w 1080i/50. Tak zrobiło Arrow z telewizyjnym przecież "Dekalogiem". Natomiast filmy wydane przez Kadr w ostatnim czasie były, wedle wszelkiego prawdopodobieństwa, nagrane w klatkażu 24 klatki na sekundę i są na tych wydaniach przyspieszone.

Co nie zmienia faktu, że tych filmów w lepszej formie raczej w najbliższym czasie nie dostaniemy, a i wcześniej lepszego wydania nie było. Pewnie, że można to było zrobić lepiej, ale wydania w 1080i zdarzają się również bardziej renomowanym wydawnictwom i choć nie jest to ideał, to również nie jest to powód do zupełnej dyskwalifikacji.

Tak więc można pomstować i narzekać, czekając na mityczne nowe, lepsze wydania i oglądając stare kopie z DVD lub telewizji, albo zadowolić się tym, co mamy. :-)

Zobaczymy, jak to będzie z niezadługo już dostępnymi Blu-rayami od Filmostrady. Co prawda nie liczę na 1080p/24, bo zapewne bym się zawiódł. :-) Ale tak czy owak prawdopodobnie będą to najlepsze dotychczasowe (albo w ogóle) wydania "Popiołów" czy "Wszystko na sprzedaż". Ten drugi film można też dostać z Japonii, ale wiadomo jak to jest z tym importem. Szkoda, że w kwestii wydań polskich rekonstrukcji nie działa już DMMS, choć i on splamił się interpolowanym obrazem w wydaniu "Trylogii". :-)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lutego 2020, 22:11 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 621
Pinto napisał(a):
Domell1 napisał(a):
"Co mi zrobisz jak mnie złapiesz"
(...)
MPEG-4 AVC Video 24816 kbps 1080i / 25 fps / 16:9 / High Profile 4.1
(...)
Jak dla mnie nic dodać nic ująć tylko kupować!

Bardzo łatwo Was zadowolić. :-D Mamy tu do czynienia z wydaniami zrobionymi po linii najmniejszego oporu, bo filmy są z przeplotem. Kolejny więc raz zostajemy uraczeni "profesjonalizmem" polskich wydawców - niech się zajmą pieleniem grządek, może im to lepiej wyjdzie.


Z tym przeplotem to jednak się nie zgodzę. Istnieje jeszcze coś takiego jak progressive segmented frame. W skrócie chodzi o to, że zgodnie ze standardem Bluray, na płycie nie można zapisać obrazu 1080 progresywnie, z innym klatkażem niż 24 (23.976). Dlatego właśnie chcąc zapisać materiał 25p "opakowuje się" go w przeplot. Wtedy wszystko jest zgodnie ze standardem, programy raportują 1080i, odtwarzacze "widzą" 1080i ale dostają materiał progresywny. Czasami raportuje się to jako MBAFF, Interleaved fields. Cały ten proces jest oczywiście trochę bardziej złożony ale obraz, który dostajemy na płycie nie jest z przeplotem (interlaced). W przypadku tego filmu wzięli pewnie jakiś telewizyjny master a tam wiadomo, że wszystko w 25 klatkach, z tym że na jakość to nie wpływa, raczej na "filmowy look";-)

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lutego 2020, 22:14 

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 243
Posty na Forum KP: 212
Pan Anatol napisał(a):
Co do seriali, to rzeczywiście jeśli chce się zachować prawidłowy klatkaż, to trzeba je wydać w 1080i/50. Tak zrobiło Arrow z telewizyjnym przecież "Dekalogiem". Natomiast filmy wydane przez Kadr w ostatnim czasie były, wedle wszelkiego prawdopodobieństwa, nagrane w klatkażu 24 klatki na sekundę i są na tych wydaniach przyspieszone.

Co nie zmienia faktu, że tych filmów w lepszej formie raczej w najbliższym czasie nie dostaniemy, a i wcześniej lepszego wydania nie było. Pewnie, że można to było zrobić lepiej, ale wydania w 1080i zdarzają się również bardziej renomowanym wydawnictwom i choć nie jest to ideał, to również nie jest to powód do zupełnej dyskwalifikacji.

Tak więc można pomstować i narzekać, czekając na mityczne nowe, lepsze wydania i oglądając stare kopie z DVD lub telewizji, albo zadowolić się tym, co mamy. :-)

Zobaczymy, jak to będzie z niezadługo już dostępnymi Blu-rayami od Filmostrady. Co prawda nie liczę na 1080p/24, bo zapewne bym się zawiódł. :-) Ale tak czy owak prawdopodobnie będą to najlepsze dotychczasowe (albo w ogóle) wydania "Popiołów" czy "Wszystko na sprzedaż". Ten drugi film można też dostać z Japonii, ale wiadomo jak to jest z tym importem. Szkoda, że w kwestii wydań polskich rekonstrukcji nie działa już DMMS, choć i on splamił się interpolowanym obrazem w wydaniu "Trylogii". :-)
Zgadzamy się poza jednym. Ja za tyle lat nigdzie ale to nigdzie komedii Barei czy np "Noce i dnie" (filmy ostatnio wydane Studio Kadr) nie widziałem w innym klatkażu niż 25 z stąd takie wydanie uznaje za prawidłowe. Nie zmienia to jednak faktu (ale tego nie mogę zweryfikować) jeśli faktycznie były kręcone w 24 to powinien w takim być wydanym. Czasy trwania jakie podaje np "Brunet wieczorową porą" - czas 90min (Studio Kard oraz filmpolski) na bluray jest 91 więc podobnie, "Co mi zrobisz jak mnie złapiesz" 99min (Studio Kard oraz filmpolski) na bluray jest 100min.

PS Standard bluray zezwala na 1080i
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lutego 2020, 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 cze 2016
Posty: 1257
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Wątpliwe, by kinowe filmy Barei czy też "Noce i dnie" były kręcone w jakimkolwiek innym klatkażu niż 24 fps. Po prostu taki był uniwersalny standard stosowany w kinie dźwiękowym. Do czasu powstania płyt Blu-ray obsługujących taki klatkaż nie było niestety możliwości oglądania tych filmów w oryginalnej prędkości gdzie indziej niż w kinie, z analogowej kopii. Jeśli więc te filmy znasz tylko z telewizji, DVD lub VHS, to musiały być to kopie 25 fps ze względów technicznych, nie dlatego, że było to oryginalny klatkaż.

Cały czas mówimy oczywiście o naszym europejskim systemie PAL. Jeśli któryś z wymienionych wyżej filmów puszczała kiedyś np. telewizja amerykańska czy japońska, to były one pokazane w prawidłowej prędkości. :-)

W każdym razie, nawet jeśli stosujemy ten zabieg, o którym mówił Moviemaker, to szkoda, że wydania te prezentują nam filmy kinowe w nieprawidłowym klatkażu i nieprawidłowej prędkości. Nie znam się na procesie wydawania filmów na nośnikach fizycznych, ale czy "wydobycie" ze studia mastera kinowego jest jakoś specjalnie trudniejsze od zdobycia mastera telewizyjnego, tak że dystrybutorzy decydują się niezmiennie na używanie tych drugich?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lutego 2020, 22:32 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 621
Pan Anatol napisał(a):
Cały czas mówimy oczywiście o naszym europejskim systemie PAL. Jeśli któryś z wymienionych wyżej filmów puszczała kiedyś np. telewizja amerykańska czy japońska, to były one pokazane w prawidłowej prędkości. :-)

Tak? To w USA i Japonii stosują w tv 24 klatki/s? :-) Tam masz NTSC czy 29,97 fps.
Pan Anatol napisał(a):
czy "wydobycie" ze studia mastera kinowego jest jakoś specjalnie trudniejsze od zdobycia mastera telewizyjnego, tak że dystrybutorzy decydują się niezmiennie na używanie tych drugich?

Ja też zadałem to pytanie w kilku miejscach. W odpowiedzi usłyszałem, że czasami decyduje zwykłe niedbalstwo, pójście "na łatwiznę" w innych przypadkach koszty a w całej reszcie nie da się wskazać przyczyny;-)

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lutego 2020, 22:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 cze 2016
Posty: 1257
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Moviemaker napisał(a):
Tak? To w USA i Japonii stosują w tv 24 klatki/s? :-) Tam masz NTSC czy 29,97 fps.


Faktycznie, ale jeśli pokazują tam film zrobiony w 24 fps, to na szczęście nie przyspieszają go do 30 fps :-) tylko stosują coś, co nazywa się 3:2 pulldown. Nie wiem dokładnie, na czym to polega, ale udaje się dzięki temu zachować dość dokładnie oryginalną prędkość filmu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lutego 2020, 23:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 cze 2016
Posty: 1444
Posty na Forum KP: 2318
"Kanał"

Japońskie wydanie:
Length: 1:33:15.189 (h:m:s.ms)
MPEG-4 AVC Video 31000 kbps 1080i / 29.970 fps / 16:9 / High Profile 4.1

Polskie wydanie:
Length: 1:33:11.240 (h:m:s.ms)
MPEG-4 AVC Video 34099 kbps 1080i / 25 fps / 16:9 / High Profile 4.1

_________________
Lista filmów po rekonstrukcji (aktualizacja 13.10.2023)
Rekonstrukcje wydane na Blu-ray (aktualizacja 17.08.2023)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lutego 2020, 23:13 
ADMINISTRATOR
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2016
Posty: 621
Pan Anatol napisał(a):
Moviemaker napisał(a):
Tak? To w USA i Japonii stosują w tv 24 klatki/s? :-) Tam masz NTSC czy 29,97 fps.
Nie wiem dokładnie, na czym to polega, ale udaje się dzięki temu zachować dość dokładnie oryginalną prędkość filmu.

Tylko nie wiem już co lepsze - przyspieszenie o 4% czy pulldown...;-) Z punktu widzenia jakości obrazu raczej mimo wszystko to pierwsze, ze względu na brak dodatkowej obróbki.

_________________
Archiwum promocji sztuki Zdzisława Beksińskiego


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 lutego 2020, 18:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2018
Posty: 277
Odnośnie tego mojego postu(viewtopic.php?p=16356#p16356) i odpowiedzi pewnych użytkowników tego forum na niego(za co dziękuję): Na tą chwilę nie zmieniam swojego zdania w tej sprawie, a precyzując napiszę, że "oczekiwałbym" np. w przypadku OAR: 1,375:1(i np. taśmy filmowej 35 mm) dla jakiegoś tytułu(np. filmu czy serialu) widoczności "na ekranie" "pełni" obrazu zapisanego na każdej z klatek filmowych tj. oczekiwałbym tego, aby widać było nawet "zaokrąglone rogi obrazu", które to chyba takie są - klatka na taśmie filmowej ma chyba w takim kształcie swoje "rogi"(ich kształt nie jest "do kąta prostego" - klatka filmowa na taśmie filmowej np. 35 mm nie ma kształtu prostokąta - odnośnie jej pełnej powierzchni)(wtedy "dopiero" chyba - wraz z widocznością "całej" klatki obrazu(wraz z oryginalnymi "zaokrąglonymi rogami") - widać by było "całą" powierzchnię zarejestrowanego na taśmie filmowej obrazu). Zgadza się to ze stanem faktycznym co piszę w tym poście o kształcie klatki filmowej na taśmie filmowej np. 35 mm ?

"Główny problem w tematach, o których rozmawiamy to to, aby nie nastąpiło: "Zaburzenie kompozycji kadru""(streszczając i modyfikując pewne wypowiedzi) - zgadzam się z tym przy czym jednocześnie "opowiadam się" za uzyskaniem z taśmy filmowej "całkowitej, maksymalnej pełni obrazu" zarejestrowanej na niej, o czym już pisałem.
================================================
dima napisał(a):
MarianPaz napisał(a):
Cytuj:
Zaś w wersji cyfrowej odnowione filmy będzie można oglądać na platformie streamingowej, która powstanie jeszcze w tym roku. Na stronie, której uruchomienie zaplanowane jest na wrzesień tego roku znajdą się polskie filmy z ostatnich siedmiu dekad.
Przypominam jakby co...:
Cytuj:
VI. TERMIN REALIZACJI ZAMÓWIENIA
Termin realizacji Zamówienia:
a) termin dostarczenia wersji testowej platformy nie później niż do dnia 01.06.2020 r.
b) termin uruchomienia platformy w wersji produkcyjnej nie później niż do dnia 01.09.2020 r.
c) termin modyfikacji lub korekt najpóźniej do dnia 15.09.2020 r.
d) termin odbioru platformy/serwisu przez Zamawiającego nie później niż do dnia 31.10.2020 r.
Źródło cytatu: http://bip.wfdif.com.pl/przetargi-wfdif ... _dobry.pdf
Być może jednak faktycznie będzie to(przynajmniej według planów) wrzesień 2020 roku, a nie październik tegoż roku.
Z tego co widzę: 12 lutego 2020 roku nastąpiła modyfikacja załącznika(http://bip.wfdif.com.pl/przetargi-wfdif ... _20191.pdf) w którym "pod" nazwą kolumny: "Termin realizacji zamówienia" widnieje zapis: "skrócony o 5 tygodni w stosunku do terminu, o którym mowa w Rozdziale VI lit. d) SIWZ." - z tego co widzę, w kolumnie o której mowa, w poprzedniej wersji tego załącznika, zapisane było(m.in. i to: długopisem jakby) "po prostu": "5 tygodni".
================================================

Do niczego nikogo nie namawiam. Być może w treści powyższej wiadomości(postu) pomyliłem się niecelowo(mogę się niecelowo mylić w treści tegoż postu). Przedstawiłem tu również swoje prywatne zdanie, opinie, rozważanie oraz wiedzę z którymi nikt nie musi się zgadzać i które mogą być w części bądź całościowo, niezamierzenie: błędne. Za wszelkie zło: przepraszam.


Ostatnio edytowano 17 lutego 2020, 18:56 przez dima, łącznie edytowano 4 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 lutego 2020, 18:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 cze 2016
Posty: 1257
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
dima napisał(a):
Odnośnie tego mojego postu(http://forum.polskiekino.com.pl/viewtop ... 356#p16356) i odpowiedzi pewnych użytkowników tego forum na niego: Na tą chwilę nie zmieniam swojego zdania w tej sprawie, a precyzując napiszę, że "oczekiwałbym" np. w przypadku OAR: 1,375:1 dla jakiegoś tytułu(np. filmu czy serialu) widoczności "na ekranie" "pełni" obrazu zapisanego na każdej z klatek filmowych tj. "chciałbym" i oczekiwałbym tego, aby widać było nawet "zaokrąglone rogi obrazu", które to chyba takie są - klatka na taśmie filmowej ma w takim kształcie swoje "rogi"(wtedy "dopiero" chyba widać by było "całą" powierzchnię zarejestrowanego na taśmie filmowej obrazu).


Oczekiwać oczywiście można. ;-) Ale to oczekiwanie nigdy nie będzie spełnione, bo prawie żaden film nie był kręcony z myślą, by cały zarejestrowany na taśmie obraz, łącznie z zaokrąglonymi rogami, był widoczny. Profesjonaliści o tym wiedzą i kadrują te elementy, które nigdy nie miały być widoczne. Obraz filmowy w zamierzeniu ma wyglądać tak, jak na którymś z pierwszych pokazów, czy to premierowym, czy kolaudacyjnym, a w wypadku tych starych filmów, o których mówimy, użycie analogowego projektora i normalny sposób korzystania z tego sprzętu wyklucza np. widoczność tych zaokrąglonych rogów.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 lutego 2020, 19:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2018
Posty: 277
A nie sądzisz, że np. w "Samych swoich"(na podstawie nawet tylko tych przykładów - przedstawionych w tym wątku w którym pisany jest ten post - w zapewne znanym Ci mym poście) "wykadrowano"("wykastrowano") więcej niż to, by nie było widać "zaokrągleń w rogach obrazu"("wykastrowanie" większe niż "maksymalne" wykorzystanie "całej" klatki obrazu w kształcie prostokąta, o jakiej pisałem np. w moim poprzednim poście w tym wątku) ? :)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2585 ]  Przejdź na stronę... Poprzednia  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 216  Następna

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Powered by: - HOSTINGHOUSE