Jutro 95 lat kończy znakomity aktor Emil Karewicz. Urodził się w Wilnie, gdzie już jako mały chłopiec zdradzał zainteresowanie filmem. W swojej biografii „Trzy po trzy” wspomina obrazy kowbojskie na które namiętnie chodził do kina. Jeszcze przed rozpoczęciem wojny niemiecko-radzieckiej debiutował w wileńskim Teatrze Małym, gdzie zagrał postać Małpy w „Kwartecie” I. Kryłowa. Potem wraz z II Armią Wojska Polskiego przeszedł szlak do Berlina. W wojsku także występował w teatrze. Po wojnie ukończył Studio Dramatyczne Iwo Galla. Naukę w szkole teatralnej przerwał, by rozpocząć karierę sceniczną. W 1950r. zdał egamin eksternistyczny przed komisją pod przewodnictwem Mariana Wyrzykowskiego. Występował w teatrach: Aktorów Województwa Gdańskiego Sopot (1946-47), Wybrzeże w Gdańsku (1947-49), im. Jaracza w Łodzi (1949-60), Nowego w Łodzi (1960-62), oraz warszawskich: Ateneum (1962-65), Dramatycznym (1965-67), Ludowym / Nowym (1967-83). Zadebiutował rolą Boudauina w „Medorze” H. Malina (prem. 23.04.47). Potem stworzył m.in. role: Antosia w „Klubie kawalerów” M. Bałuckiego i Fernanda w „Lecie w Nohant” J. Iwaszkiewicza. Po przeprowadzce do Łodzi, który to okres uważa za najważniejszy w swojej karierze, zaczął grać ważniejsze role. Był też asystentem reżysera przy realizacji „Rewizora” M. Gogola. Stworzył m.in. postaci: Truffaldina w „Słudze dwóch panów” C. Goldoniego, Capignaca w „Bonapartem i Sułkowskim” R. Brandstaettera, Franciszka w „Zbójcach” F. Schillera, Gospodarza w „Weselu” S. Wyspiańskiego, Piotra Bezuchowa w „Wojnie i pokoju” L. Tołstoja, Eddiego w „Widoku z mostu” A. Millera, Oktawiana w „Juliuszu Cezarze” W. Shakespeare’a. Za rolę Maksyma Warrawina w „Sprawie” A. Suchowo-Kobylina stworzoną w 1961r. na scenie Teatru Nowego otrzymał I Nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Rosyjskich i Radzieckich w Katowicach. Zaraz potem przeniósł się do Warszawy i na kilka lat skończyła się jego dobra passa. W pierwszym swoim teatrze, Ateneum, do którego zespołu należał przez trzy sezony zagrał tylko jedną rolę, Rougiera w „Marie-Octobre”. W następnym, Dramatycznym, którego członkiem był dwa lata wystąpił w dwóch premierach, „Romulusie Wielkim” i „Meteorze”, w obydwu przypadkach na podstawie dramatów F. Duerrenmatta. Ciekawsze propozycje zaczął otrzymywać dopiero po przeniesieniu się do Teatru Ludowego, w 1974r. przemianowanego na Nowy. Zagrał tu m.in. Lapkina-Tiapkina w „Rewizorze” M. Gogola, Pantalona w „Księżniczce Turandot” C. Gozziego, Bednara w „Ucieczce z Wielkich Bulwarów” J. Abramowa, Geronta w „Łotrostwach Skapena” Moliera, Tadeusza w „Śniadaniu u Desdemony” J. Krasińskiego, Mecenasa w „Adwokacie i różach” J. Szaniawskiego, Pagatowicza w „Grubych rybach” M. Bałuckiego, Hetmana Kossakowskiego w „Horsztyńskim” J. Słowackiego, Łomowa w „Oświadczynach” A. Czechowa, Doktora w „Ojcu” A. Strindberga, Stomila w „Tangu” S. Mrożka. Jego ostatnią rolą przed przejściem na emeryturę był Doktor Benson w „Mrokach” B. Schaeffera. Po latach zdecydował się jeszcze dwukrotnie wystąpić na scenie. W 2004r. zagrał Oskara Tellmanna w „Podróży do Wenecji” V. Bjorga na scenie Teatru im. S. Jaracza w Olsztynie. Rok później oficjalnie zakończył swoją karierę teatralną wracając na jeden raz na scenę Teatru Nowego w Łodzi. Stworzył tam postać Kalmity w „Chłopcach” S. Grochowiaka, którą przejął po zmarłym koledze Bogusławie Sochnackim. Na ekranie zrobił bardzo dużą karierę, jest jednym z najpopularniejszych polskich aktorów filmowych. Jako posiadacz niskiego, charakterystycznego głosu, mocnych, męskich rysów stał się specjalistą od odtwarzania ról silnych mężczyzn. Grywał postaci z różnych warstw społecznych, często wcielał się w postaci negatywne. Po kilku epizodach pojawił się w większej roli w „Cieniu” J. Kawalerowicza, gdzie stworzył postać Jasiczki, prowokatora oddziału bandy NSZ. Potem przyszła rola porucznika Mądrego w „Kanale”, oficera powstania warszawskiego, postaci niejednowymiarowej psychologicznie. Takie role lubił najbardziej. Jedną z najważniejszych jego ról jest Warszawiak, człowiek o niejasnej przeszłości w „Bazie ludzi umarłych”. Wkrótce potem stworzył postać króla Jagiełły w „Krzyżakach” a w kilka lat później oficera SS Brunnera w serialu „Stawka większa niż życie”. Za ostatnią z tych postaci pokochały go miliony widzów, wyróżniając także Srebrną Maską w plebiscycie Ekspressu Wieczornego. Po latach wystąpił w głównej roli, grając walczącego z nałogiem alkoholowym mecenasa Sokora, domorosłego prywatnego detektywa w miniserialu „Zdaniem obrony”. Wystąpił również m.in. w filmach: „Pętla”, „Eroica”, „Ostatni strzał”, „Biały niedźwiedź”, „Świadectwo urodzenia”, „Historia współczesna”, „Na białym szlaku”, „Ostatni kurs”, „Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię”, „Jak rozpętałem II wojnę światową”, „Dzień oczyszczenia”, „Hubal”, „Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy”, „Sekret Enigmy”, „Ojciec królowej”, „Polonia restituta”, „Katastrofa w Gibraltarze”, „Fachowiec”, „Sztos”, „W kogo ja się wrodziłem” i „Wszyscy święci”. Grał także w serialach, poza Brunnerem najciekawszą postać stworzył w roli Tomasza Łęckiego w „Lalce”, gdzie wcielił się w półhumorystyczną postać arystokratycznego safanduły i bankruta wierzącego w reinkarnację finansową. Zagrał także w takich produkcjach, jak: „Czarne chmury”, „Szaleństwo Majki Skowron”, „Polskie drogi”, „Życie na gorąco”, „Strachy”, „Dom”, „Alternatywy 4”, „Przyłbice i kaptury”, „Na kłopoty Bednarski”, „Sukces” i „Tak czy nie?”. Kilkakrotnie wracał też do postaci Brunnera, m.in. w serialu „Bank nie z tej ziemi”, produkcji kabaretowej „Gabinet Terapii Ogólnej”, filmie „Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć” czy nawet reklamie telewizyjnej. W ostatnich latach często występował w serialach codziennych, z czego najciekawszą rolę stworzył jako przedwcześnie i niepotrzebnie uśmiercony Zenon Łagoda w „M jak miłość”. Po raz ostatni na ekranach telewizorów pojawił się w 2015r. w kolejnym odcinku telenoweli „Barwy szczęścia”. Sporadycznie występował w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia, ale i tu stwarzał interesujące kreacje. To właśnie na szklanym ekranie zaczęła się jeszcze przygoda z Brunnerem, kiedy jeszcze nikt nie marzył o powstaniu serialu „Stawka większa niż życie”. W Teatrze Telewizji wystąpił również m.in. w „Rosmersholm”, „Marii Stuart”, „Niebezpiecznych ścieżki”, „Makbecie”, „Sprawie Ewy Evard”, „Amerykańskiej gumie do życia „Pinky””, „Świerszczu za kominem”, „Sidłach”, „Idei i mieczu”, „Selekcji”. Zagrał też starego Fausta w odważnej adaptacji G. Królikiewicza i Stalina w miniserialu o konferencji jałtańskiej. Natomiast w Teatrze Polskiego Radia stworzył m.in. postaci: wojewody Tyszkiewicza w „Ogniem i mieczem” oraz hetmana Czarnieckiego w „Potopie”, rotmistrza Loewenskolda w „Pierścieniu generała”, Filipa Marlowe w „Żegnaj, laleczko”, Skeeter Willhite’a w „Lucjanie”, Wilsona w „Krótkim, szczęśliwym życia Franciszka Mocombery”, generała von Sittenfelda w „Żółtym krzyżu”, Winstona Churchilla w „Operacji „Legumina””, Starzyckiego w „Kollokacji”, lorda Beneditcha w „Tajnym agencie”. Prywatnie niczym nie przypomina większości granych przez siebie postaci – jest ciepłym, sympatycznym, dystyngowanym starszym panem.
_________________ "O, niech mnie diabli obedrą ze skóry"
|