Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź i wytłumaczenie.
Może jeszcze ktoś m.in. w temacie, z wiedzą(może nawet z praktyki "dawnych lat" kręcenia różnych tytułów lub po prostu z wiedzą obecną, ale jednocześnie i historyczną itp.) wypowie się o ile to konieczne w tej sprawie.
1. Niezależnie od stopnia ściśnięcia obrazu w klatce dla np. AR: 1,85:1 czy 2,35:1 to wykorzystywano całą powierzchnię ramki klatki na taśmie filmowej(35 mm) czy tylko jej część(w zależności od docelowego AR czy też OAR jednocześnie)(po bokach byłyby "paski" wolne) ? [Dla pewności pytam, bo w powyższym Twoim poście napisałeś: "[...] Natomiast szersze obrazy panoramiczne, czyli najczęściej 1,85:1 oraz 2,35:1, normalnie były rejestrowane przy pomocy obiektywów anamorfotycznych (czy anamorficznych), tzn. że panoramiczny obraz był ściśnięty tak, by zajmował całą powierzchnię kadru 4:3, a przy projekcji z powrotem rozciągany przy użyciu odpowiedniego obiektywu. [...]", czyli rozumiem, że odpowiedź na moje pytanie brzmi: tak.].
2. Jeżeli wykorzystywano całą powierzchnię ramki klatki na taśmie filmowej to później w zależności od stopnia ściśnięcia(który po prostu "znano"(i był np. gdzieś w dokumentacji) bądź po czasie stwierdzano "na oko") dobierano odpowiednie obiektywy do wyświetlania, które nadawały obrazowi naturalnych, geometrycznych proporcji ?
3. Teoretycznie ten sposób ściśnięcia(bodajże mówi się na to: anamorfotyczny) można było stosować dla wszystkiego co chciano uzyskać powyżej AR: 1,37:1, czyli już np. 1,66:1(pewnie o ile robiono takie obiektywy anamorfotyczne dla AR: 1,66:1, bo dla AR: 1,85:1 z tego co piszesz to już chyba tak; i chyba też dlatego np. jeszcze 1,66:1 "kaszetowano", a szersze(większe) nie, bo jaki piszesz w Twoim powyższym nad moim postem: "[...] Stosowanie kaszetowania przy tych szerszych formatach jest niepożądane, gdyż marnuje się dużą część kadru, którą można by wykorzystać do zwiększenia rozdzielczości obrazu. [...]") ?
==================================================
Pan Anatol napisał(a):
Jeśli chodzi o kaszetowanie, generalnie istnieją (istniały) dwie opcje, tzw. "hard matte" i "soft matte" (nie jestem pewien, jak to się tłumaczy). Hard matte oznacza kaszetowanie przy kręceniu, tzn. rejestracji obrazu, tak że na taśmie rejestruje się obraz już w pożądanych proporcjach. Natomiast soft matte zakłada rejestrację całej klatki w formacie 4:3, po czym kaszetowanie w trakcie projekcji do pożądanych proporcji. Zatem w tej drugiej sytuacji mamy dostęp do pełnego kadru (open matte). Ta druga opcja wydaje mi się znacznie częstsza.
Ja "pogrubiłem" zdanie(jego czcionkę) w powyższym cytacie. W oryginale nie jest "pogrubione".
Pan Anatol napisał(a):
OAR 1,66:1 zazwyczaj był realizowany w taki sposób, że rejestrowano całą klatkę 4:3, po czym kaszetowano ją podczas projekcji.
4. Czy na pewno tak było/jest(częstszy "soft matte"; realizacja OAR-u: 1,66:1) - szczególnie jeśli chodzi o polskie tytuły lat PRL-u ? [Może jeszcze ktoś się wypowie w tej sprawie ?].
==================================================
Pan Anatol napisał(a):
Zatem na podstawie samego negatywu nie możemy stwierdzić jednoznacznie, czy obraz ma być wyświetlony w formacie 1,33:1 czy w kaszetowanym 1,66:1.
W kontekście tego jaki był/jest OAR tytułu ?
Ja sądzę, że jeżeli występuje "soft matte" to np. powinno się rekonstruować całą taką klatkę(np.: OAR: 1,66:1; AR na taśmie filmowej: 1,37:1), czyli robić "open matte" i udostępniać tą z "otwartym kadrem". Pewnie do każdego przypadku trzeba by podejść osobno, ale myślę, że na większości tych niewidzianych dotąd szerzej "części obrazu" nie byłoby nic co by "raziło" widza, a "zyskiwalibyśmy" obrazu i teoretycznie("na oko") chyba jakości o czym była dyskusja chyba na "starym" forum między Marianem, a Darasem - może w kontekście czego innego, ale generalny wydźwięk problematyki był/jest ten sam.
5. W przypadku "soft matte" rekonstruuje się cyfrowo(a przedtem skanuje) całą ramkę klatki obrazu zarejestrowanej na taśmie 35 mm(mimo np.: OAR: 1,66:1, AR na taśmie: 1,37:1 - obraz zajmuje całą powierzchnię ramki, klatki obrazu na taśmie filmowej) ?
5.1. Może i się skanuje całą tą ramkę klatki, ale już rekonstruuje (co najwyżej) w OAR(chodzi mi o obecne czasy, a nie o np. tzw.: Telekino) ?
Wyjątkiem będzie tu np. z tego co wiem serial pt.: "Ogniem i mieczem", ale mi bardziej chodzi o to co się robi ze "starymi" polskimi tytułami i np. OAR: 1,66:1, a AR: na taśmie: 1,37:1("soft matte").6. Czy znane są przykłady polskich tytułów zrealizowane w[taśma 35 mm - "zwykła"]:- OAR: 1,66:1 nie przez zastosowanie kaszety, tylko poprzez anamorfoze("ściśnięcie") ?
- i podobne pytanie: większość, jeżeli niemal nie wszystkie tytuły w OAR: 1,66:1 to powstałe poprzez zastosowanie kaszet, a nie anamorfoze ?
- OAR: 2,35:1 nie przez anamorfoze, tylko przez zastosowanie kaszety ?